Boreal har de siste årene trafikkert hurtigbåtene i Troms, men 12. mars ble klart at Norled overtar kontrakten på hurtigbåtrutene fra Tromsø til Harstad (linje 2), til Skjervøy (linje 3) og Lysnes (linje 4). Kontrakten har et omfang på rundt 75 millioner kroner i året og gjelder fra 1. januar 2020 og ti år fremover.

Innfrir ikke minimumskrav

Det var rederiene Boreal, Norled og Torghatten som konkurrerte om anbudet. Nå har advokatkontoret Arntzen de Besche på vegne av Boreal gjort en foreløpig vurdering av tildelingen av kontrakten til Norled. De stiller spørsmål både ved kvalitetsvurderingen og ved evalueringen av Norleds tilbud, skriver iTromsø.

– Et av forholdene som er avdekket knytter seg til fartøyet MS «Brage» som Norled har tilbudt på hurtigbåtrutene 3 og 4. Dette fartøyet er vesentlig mindre enn fartøyet Boreal har tilbud de samme rutene, og flere opplysninger Boreal har fått tilgang til tilsier at fartøyet ikke innfrir minimumskravene som Troms fylkeskommune har stilt i konkurransegrunnlaget, heter det i brevet advokaten har sendt til fylkeskommunen.

Ruteplanavvik

Boreal viser til at det er et minimumskrav at tilbudte fartøy skal kunne opprettholde ruteplanen. Opplysninger rederiet har innhentet viser imidlertid at «Brage» ikke vil være i stand til å holde en marsjfart på mer enn 32 knop og vil dermed ikke kunne opprettholde den fastsatte ruteplanen.

Boreal har også innhentet opplysninger som viser at «Brage» bare har tillatelse til å gå med 23 knop ved signifikant bølgehøyde over 0,5 meter, med den følge at det vil oppstå avvik i ruteplanen.

Kunne tilbudt lavere pris

– Ovennevnte avvik fra minimumskravene i konkurransegrunnlaget synes å innebære at Troms fylkeskommune kan ha plikt til avvise Norleds tilbud. Det sier seg selv at også Boreal kunne tilbudt en lavere pris dersom Boreal ikke hadde forholdt seg til minimumskravene i konkurransegrunnlaget, skriver advokaten, som ber fylkeskommunen innhente dokumentasjon fra Norled på største tillatte hastighet i forhold til de ulike signifikante bølgehøydene for MS «Brage».

Boreal mener også Norled ikke har lagt ved bekreftelse fra forsikringsselskap, slik de to andre rederiene har. Det er nok et avvik fra konkurransegrunnlaget, ifølge Boreal.

Ny gjennomgang

Troms fylkeskommune har i et brev bedt Norled redegjøre for sitt syn på spørsmålene om MS «Brage» og overholdelse av minimumskravene i konkurransegrunnlaget.

– Norled bes begrunne og dokumentere sine standpunkter, og herunder kommentere om det foreligger grunnlag for å avvise tilbudet fra Norled, skriver fylkeskommunens advokat.

Det går også fram av brevet at informasjonen fra Norled vil bli sendt til både Boreal og Torghatten som får mulighet til å komme med tilbakemelding innen fredag 13. april.

– Troms fylkeskommune vil deretter foreta en ny gjennomgang av saken, herunder tildelingsbeslutningen og oversende sitt standpunkt til tilbyderne, skriver fylkeskommunen.

Pågående prosess

Regionsjef for hurtigbåter i Norled, Bjørn Egil Søndenå, er tilbakeholden med å kommentere innsigelsene fra Boreal. Han vil første sende selskapets svar til Troms fylkeskommune før han vil si noe til iTromsø.

– Vi skal svare på klagen. Jeg har ikke lyst til å kommentere siden dette er en pågående prosess, men vi er sikre på at det vi har levert, er i henhold til konkurransegrunnlaget, sier Søndenå.