Påsken er en tid hvor mange tar ferie, og gjerne stikker til fjells. Men Utrykningspolitiet i nord har ikke hatt ferie. Over 400 forenklede forelegg har de skrevet ut, 11 bilførere har blitt fri for sertifikat på grunn av å ha kjørt for fort, og 8 rusfører har blitt tatt.

– Det er trist at folk velger å sette seg rusa bak rattet. Det er en risiko for deg og meg, men det speiler hverdagen på veien, sier Geir Marthinsen til Folkebladet.

Marthinsen er distriktsleder i UP-distrikt 5, som dekker Nordland, Troms og Finnmark politidistrikter.

– Fleste kjører fornuftig

Han er klar på at tallene etter påskens UP-aktivitet ikke er noe høyere enn det politiet opplever ellers i året.

– Vi har ikke noe belegg for å si at vi stopper flere rusførere i påsken enn ellers i året.

– Jevnt over kjører de fleste fornuftig og har en atferd i trafikken som det står respekt av. Men så er det noen som bare «må frem», og det overrasker meg at vi uke etter uke stopper bilister etter E8 og E6, strekninger hvor bilistene vet vi er i trafikken, sier Marthinsen.

Han tror også at været kan ha vært en årsak til at trafikken har gått greit for seg.

– Påsken var jo tidlig, og spesielt i Finnmark fikk de merke været. Vær og føreforhold gjør jo både noe med hvor mange som ferdes etter veiene, og hvor fort det går.

Farta øker

I sør har allerede sommerdekkene kommet på mange biler. I Nord-Norge er det ikke krav om å fjerne piggdekk før 1. mai, så lenge vær og føre tillater det.

Marthinsen påpeker at erfaringene tilsier at bare veier betyr at farta på veiene gjerne går opp.

– Fra april til oktober tar vi flest førerkort knyttet til fartsovertredelser. Det bil overraske meg stort om farta ikke går opp fremover, og vi vil nok få noen flere førerkortbeslag når sommerdekkene kommer på.

Så langt i år har 16 mennesker mistet livet på norske veier, to av dem i mars. Statens vegvesen påpeker at dette er de laveste tallene etter et første kvartal siden det ble startet med skikkelig statistikk.

– Det er gledelig at tallene går ned. Hovedgrunnen til at vi er på veiene er å få ned farta og få bort ruskjørerne. Den største æra for at tallene synker skal de som sitter bak rattet ha, men å drive kontrollaktivitet er forebyggende, avslutter distriktslederen.