Sjåfør Ørjan Nygård i Tosi Transport AS, leverer gods for Post Nord. Han hadde gledet seg til nyåpningen av Bjørgatunnelen i håp om at han i likhet med andre kunne korte ned på kjøreruta. Men der tok han feil.

– Tunellen er for lav for oss, noe jeg synes er skuffende. De kunne jo ha jobbet frem en bedre høyde når de jobbet med veibanen. Jeg kjører ikke inn for så å stå fast i tunnelen som en idiot, sier Nygård til Folkebladet.

Nygårds semitrailer måler 3.93 meter fra vei til tak, mens Bjørgatunnelen er målt til 3,90 meter.

Omkjøring

I likhet med andre som har måtte kjøre om Skøelvdalen i Sørreisa for å komme til andre siden, må Nygård nå gjøre det samme.

–Post Nord har tidligere ikke hatt en rute som kunne benytte seg av Bjørgatunnelen. Jeg fikk denne ruta i høst, men da var tunnelen stengt. Jeg vet ikke hvor mange millioner som er brukt på prosjektet, men de kunne jo tross alt ha gjort noe med takhøyden når de var der inne, fortviler sjåføren.

Måle

Da Folkebladet tok kontakt med prosjektleder for Bjørgatunnelen, Geir Østvik i Statens vegvesen, forteller han at de må måle høyden i tunnelen før de kan uttale seg i saka. Etter noen timer, ringer Østvik tilbake.

– Da har vi vært å målt tunnelanvisere som henger i ytterkantene av tunnelene. Dette er nye bjelker som skal hindre høye kjøretøy å kjøre inn. De kan jeg bekrefte at de henger etter høyde og det er skiltet med 3,90 meter, slik det har vært i flere år. Kjøretøy over det kan ikke benytte seg av tunellen så enkelt er det, sier Østvik.

Høyde

Han forteller videre at målet med arbeidet var å holde på høyden, ikke gjøre noe med den.

– Dessverre ble tunnelen bygget for 34 år siden da det ikke var bredde- og høydekrav som det er i dag. Vårt mål var å beholde høyden slik den opprinnelig var, og det har vi klart, sier Østvik.

Kostnad

Den totale kostnaden på arbeidet med Bjørgatunnelen er 60 millioner kroner.

– Hvor mye hadde det kostet å få til en høyere tunnel?

– Veldig grovt regnet så er det snakk om en tredobbel prisantydning, rundt 200 millioner kroner. Da kunne man liksågodt ha bygget en ny tunnel, avslutter Østvik.

TUNNEL: Bjørgatunnelen er 3,90 meter høy. Her fra før det nye arbeidet ble startet i fjor høst. Foto: Carina Hansen