Det er tidlig formiddag onsdag i påskeferien, men allerede strømmer det folk til matbutikken på Kilpis. Lokalet er ikke spesielt stort, men likevel er det godt opp mot 100 mennesker som bukter seg fram mellom billig finsk øl og pølsevarianter vi ikke har hjemme.

De er alle turister, og de er alle norske. Noen har tatt turen opp til det finske høylandet kun for å handle, andre har kjørt snøscooteren fra hytta eller campingvognen som ligger noen steinkast unna. Det er sol, det er ferie og det er shopping. Til den store gullmedalje.

– Enormt trykk i feriedagene

149 kroner for et brett med brus. En kasse med øl der navnet er umulig å uttale, en sjokolade du aldri har sett hjemme men som er sykt god, cider som har eple og toffee-smak og kjøtt som både er billigere og ser bedre ut enn hjemme.

Paradis for nordmenn, og perfekt helgeaktivitet for nordlendinger som er lei av vær og ski. Vegg i vegg ligger i tillegg finnenes svar på vinmonopol, med det passende navnet «Alko». Arealet er på maks 30 kvadratmeter, men det finner man seg i, for tidligere måtte polvarene bestilles to dager før avreise. Det krevde både planlegging og presisjon.

– Vi er godt forberedt både når det gjelder ekstra varer og ansatte, for å si det slik. Det er det samme hver påske, det er et enormt trykk i feriedagene med nordmenn som skal handle. Og det er vi selvsagt glade for, sier Elina Rousu-Karlsen (35) til iTromsø. Hun er daglig leder av Kilpishalli, matvarebutikken på Kilpis som er en del av kjeden K-market.

Aldri stengt

– Vi har aldri stengt, bortsett fra en dag i jula. Ellers har vi åpent hver dag, og i påsken har vi også utvidet åpningstidene da trykket er så stort. Men hadde det ikke vært for nordmenn, så hadde det ikke vært noe Kilpis. Så vi er veldig glade i kundene våre, sier hun og smiler.

Elina er oppvokst på det lille tettstedet i Lappland. Her er det rundt 100 innbyggere, og på den lokale skolen går det 12 barn. Tre av barna er hennes, tre av dem er brorens. Elina har nærmest vokst opp i butikken på Kilpis, som hadde sin spede start i 1978. Da het stedet Anttila (etter den første eieren), og var i starten kun et telt.

I 1993 overtok foreldrene til Elina, og gradvis har butikken både utviklet seg og vokst i takt med den økende turiststrømmen. Nå driver Elina butikken alene, men moren er fremdeles innom på kontoret hver dag.

En tiendedel av omsetning

Påsken er høysesong for Elina. Mens iTromsø prater med henne strømmer det hundrevis av folk til og fra butikken og polet. De bærer tunge poser med vin og kassevis med øl. Det er barn med store godteriposer og bestemødre med kaffe og billige egg.

– Vi lever jo helt på turister. Det er høysesong i påsken, men samtidig starter den gode tida for oss nå og varer til i høst. Så blir det litt stille, men man kan aldri si at det er helt stille i Kilpisjärvi. Det er for mange hytter og campingvogner til at det blir rolig, sier Elina og forteller at det er rundt 100 hytter og 300 campingvogner på det lille tettstedet rett ved grensa.

– Hvor mye tjener dere i påsken?

– En tiendedel av hele årets omsetning kommer inn i påsken. Det tilsvarer ti millioner norske kroner. Så det er viktig for oss at vi leverer det kundene vil ha i ferien.

Det har vært butikk på Kilpis siden 1985, men stedet het da Antilla, og bygget var av mer provisorisk løsning. Siden har stedet vokst i takt med turiststrømmen, og familien til Elina Rousu-Karlsen overtok i 1993. Foto: Haakon Steinmo
På Kilpis er det like vanlig med scooterløyper som fortau. Dette bildet er tatt rett foran Kilpishalli. Foto: Haakon Steinmo
Kilpishalli, som er en del av kjeden K-Market, har vært i familien til Elin Rousu Karlsens (35) eie siden 1993. Nå er hun daglig leder av butikken.