– Kan vi forestille oss at kommunene med egen (utvidede) bilpark så seg i stand til å forsyne en aldrende utkantbefolkning med livsnødvendigheter, kanskje også medisiner?

Spørsmålet stilles av sørreisaværing Fred Johansen i et brev som blant annet er gått ut til Lenvik kommune. Bakgrunnen for spørsmålet er vissheten om et stadig økende antall eldre, som da helst skal bo hjemme så lenge som mulig i stedet for på "gamlehjem". Johansen peker imidlertid på hvilke utfordringene for eldre i utkant-Norge, der man er gjerne er avhengige av privatbil, men samtidig er ute av stand til å opprettholde eget transportbehov.

Oppgave for kommunene

Sørreisaværingen peker på at det tidligere var slik at enkelte butikker kjørte varer hjem til folk som bodde langt fra et handelssted.

– Når denne ordningen ikke lenger synes realistisk, burde oppgaven etter mitt skjønn tilfalle kommunene. Gjerne ledsaget av generøse statlige tilskudd. Denne løsningen burde være i både statens og kommunenes interesse, skriver Johansen.

Han foreslår hvordan en slik kommunal handleordning kan deles opp i roder. Johansen mener også at én forsyningsdag er tilstrekkelig.

– De eldre er nøysomme slik.

Hvordan de eldre skal betale for en slik tjeneste er han imidlertid mer i tvil om.

– Det kan skyldes min generelle og sikkert aldersbetingede digitale skepsis; frykten for at livsnødvendigheter ikke når frem grunnet manglende digitale ferdigheter. Også her burde imidlertid det offentlige kunne bidra med løsninger.

Bra for samfunnsøkonomien

Johansen poengterer også at en mulig positiv bieffekt av en kommunal handletjeneste, nemlig at sjåførene kan holde et visst tilsyn med de hjemmeboende som kommer under ordninga. Han ser også for seg at ordninga skaper muligheter for arbeidsledig ungdom uten formell faglig kompetanse, men med sosiale ferdigheter, for eksempel som et integreringstiltak for innvandrere.

– Jeg mener denne skissen innebærer en mindre belastning for samfunnsøkonomien enn en storstilt utbygging av institusjonsplasser. Som vel må være alternativet, avslutter Johansen.

Lenvik kommune ved rådgiver Helen-Marie Henriksen har respondert på innspillet.

– Lenvik kommune takker for innspill og skal ha de med i videre planlegging av framtidig organisering og drift av helse- og omsorgstjenester, svarer Henriksen.