Folkebladet har ved flere anledninger omtalt isproblematikken i Fjordgårdtunnelen- og Ørnfjordtunnelen, sist i februar da drosjesjåfør Jorunn Enoksen fortalte om et større isras som hadde gått i tunnelen.

Langfredag skapte is nok en gang problemer i Ørnfjordtunnelen. Iselin Einangshaug opplyser til Folkebladet at det denne gangen var virkelig nære på at det gikk galt.

– Tunnelene blir bare verre og verre, og i dag holdt vi på å krasje i tunnelen fordi det lå is uti veibanen og det kom fire turister i møte, forteller Einangshaug.

Hun forteller også at veiene inne i tunnelene er fulle av vann, og som lett blir til is.

– Da sklir man litt i noen dersom man ikke er aktsom nok, poengterer hun.

Stort behov, lite å rutte med

– Dette innebærer en antatt kostnad på omlag 3,5 milliarder kroner, mens Troms årlig til og med 2019 får rundt 30 millioner kroner av Staten til å løse dette. Midler utover dette må lånes og dekkes over øvrig drift og vedlikehold av fylkesvei, og går således på bekostning av øvrig fylkesvei, opplyser Prestbakmo.

Krystallklar ovenfor Staten

Blant annet dette, den åpenbare differansen mellom behov og midler tigjengelig, er grunnen til at et enstemmig Troms fylkesting og fylkeskommunen sammen med øvrige fylkeskommuner med mange tunneler har vært tydelige ovenfor regjering og Storting.

– Staten må bidra på en helt annen måte nasjonalt enn det som er i dag. Senest i høring på Stortinget for tre uker siden var vi krystallklare på dette. Senterpartiet på Stortinget har også fremmet et såkalt representantforslag om etablering av et nasjonalt etterslepsprogram for fylkesvei, som jo tunneletterslepet er en del av, understreker Prestbakmo.

I dag er fylkesveietterslepet i Norge på totalt 75 milliarder kroner, hvorav nærmere åtte milliarder kroner i Troms.

– Det er å håpe at Sp på Stortinget får flertall for et slikt etterslepsprogram. Opposisjonen er med, så det står på regjeringspartiene og KrF, sier Prestbakmo.

Uansett utfall viser Prestbakmo til at han i oktober vil fremme en sak til fylkestinget, en såkalt "masterplas" for fylkesveitunnelene i Troms, der det skal prioriteres tunneltiltak fremover i henhold til tunnelsikkerhetsforskriften innenfor de økonomiske rammene som er og som ser ut til å bli nivået de nærmeste årene. Utarbeidinga av denne "masterplanen" er bestilt av et enstemmig fylkesting.

Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo, skal utarbeide en "masterplan" for fylkesveitunnelene i Troms. Foto: Ronald Johansen
Isproblemene i Fjordgårdtunnelen- og Ørnfjordtunnelen har rådet i flere år. Foto: Privat