Dette bekrefter Steinar Mathisen, daglig leder for Boreal Sjø.

– Nå har vi klart å få de som å reparere skråget på MS Fløyfjell til å jobbe i påsken, så det er vi veldig fornøyd med. Det er enda litt usikkert når den er tilbake, men vi tror at de kan bli klar i midten av neste uke, sier Mathisen til Folkebladet.

MS Fløyfjell var hurtigbåten som traff på et isflak like nord for Gibostad, torsdag 22. mars.

Propell

MS Kistefjell har hatt propellproblemer og Mathisen opplyser om at denne reperasjonen vil ta lengre tid.

– Det er slik at vi alltid har et reservesett propeller liggende, men denne gangen hadde båten reservesettet på seg. Dette ble satt på for bare to uker siden, men nå har det gått på ny, sier Mathisen.

Nå jobbes det derfor for å få produsert et nytt propellsett.

– Vi har ikke eksakt dato på når det vil være ferdig og påmontert, men vi er en god kunde hos leverandøren og håper de prioritere oss, legger han til.

Redusert

Silje skog, kommunikasjonsrådgiver i Troms Fylkestrafikk sier til Folkebladet at noen av rutene har avgang med redusert kapasitet.

– Det er stort sett høytrykksavgangene som har normal kapasitet. MS Jernøy som er satt inn i trafikk på rute 2, har mindre kapasitet med 148 plasser i forhold til 250 på Kistefjell og Fløyfjell, opplyser hun.

På Troms Fylkestrafikk sine nettsider kan man se en oversikt over hvilke avganger de regner som normal og redusert kapasitetruter.

Plassreservasjon

På enkelte avløp kan det bestilles plassreservasjon.

– Men dette gjelder ikke på avløpet Finnsnes. Det er bare for avgangene fra Tromsø og Harstad, legger Skog til.