I forrige uke var det et samstemt formannskap i Bardu som stilte seg bak ordfører Toralf Heimdal sitt forslag om å overføre oppgaver fra staten til fylkeskommune. Heimdal sier til Folkebladet at årsaken er at det ligger mye politikk bak.

– Vi opplever at det bæres preg av mye politikk når fylkesmannen utøver den rollen som forvalter av lov om motorferdsel i utmark og miljøvern. Skal man gjøre en forvaltning som er i grensesonen, synes vi at det bør håndheves folkevalgte. Vi ser helst at fylkesmannen holder seg til tilsyn, sier Heimdal

Strengt

Han sier videre at i dag håndheves lovverket veldig strengt.

– Det presses gjennom en forståelse av lovverket som i dag er veldig streng. Det handheves strengere enn man trenger, sier Heimdal.

Videre i vedtaket forklarer kommunen at fylkeskommunen bør overta alle forvaltningsoppgaver som i dag ligger hos fylkesmannen.

– Eksempler på dette er oppgaver knyttet til motorferdsel i utmark, miljøvern, nasjonalparkforvaltning, arealforvaltning, reindriftsforvaltning og landbruksforvaltning, regionalt næringsprogram og oppgaver knyttet til folkehelsearbeid, står det i vedtaket.

Ekspertutvalg

I fjor sommer ble et ekspertutvalg nedsatt av Kommunal- og moderniseringsdepartementet etter anmodning fra Stortinget i forbindelse med behandlingen av regjeringens forslag til regionreform. Utvalget har hatt som mandat å vurdere overføring av ytterligere ansvar, oppgaver og myndighet som støtter opp under fylkeskommunenes samfunnsutviklerrolle. Formanskapets vedtak er nå sendt som høringssvar på ekspertutvalgets forslag. Heimdal sier de er enig i mye av det utvalget har kommet frem til.

– Vi støtter ekspertutvalget på flere måter. Vi ønsker at det som i dag er statlig forvaltning skal over på et regionalt nivå. Men vi har et forbehold på en del områder, hvor vi er redd for at kompetansenivået kan rykes, sier Heimdal.

I vedtaket står det konkretisert at det er viktig å bevare de nasjonale kompetansemiljøene.

–Som for eksempel Imdi, Bufetetat, Statsped og Kompetanse Norge.

Kommunen ber også om at forvaltningen av statsgrunn skal følge fjellovens bestemmelser og forvaltes gjennom fjellstyrer og at det er ønskelig at arbeidsplasser knyttet til fylkeskommunale oppgaver skal plasseres både i fylkeshovedstedene og i distriktene der det er hensiktsmessig.