Det viser en gjennomgang NHO Luftfart har gjort av flypassasjeravgiften.

Administrerende direktør i NHO Luftfart Torbjørn Lothe sier flypassasjeravgifta er blitt en betydelig bør for flyselskapene. Han mener avgifta på sikt kan føre til reduksjon i flytilbudet ved alle flyplasser sammenlignet med tidligere.

- Svekker

- For Bardufoss betyr avgifta at flyselskapene måtte betale 10,9 millioner kroner ekstra for de som reiste fra flyplassen i 2017. Når kostnadene går opp, svekker det forutsetningene for å utvikle et godt flyrutetilbud på Bardufoss og alle andre flyplasser. Befolkning og næringsliv påføres ei ekstra belastning. De minste flyplassene har ofte litt dårlig økonomi og er mest sårbare i denne sammenhengen. Bardufoss er en av de små stamruteflyplassene, sier Torbjørn Lothe.

Flypassasjeravgifta var på vel 90 kroner inklusive merverdiavgift i 2017 og er på 93 kroner i 2018.

- Er ikke dette ganske overkommelig for folk flest?

- For en familie som skal ut og reise begge veier blir det i sum ganske mye penger. Samlet sett ble det i 2017 betalt knappe to milliarder kroner i flypassasjeravgiften. Så det blir totalt sett store beløp av det, sier Lothe.

- Hva mener NHO bør gjøres?

- Vi argumenterte sterkt mot innføringen av avgiften i 2016, og vi er fortsatt av den formening at hele ordninga må fjernes. Det er intet annet enn ei symbolavgift, som ikke har noe med reduksjon av klimagassutslipp å gjøre. Til det styres luftfarten av et kvotesystem, sier Torbjørn Lothe.

Andre flyplasser

Av gjennomgangen NHO Luftfart har gjort går det videre fram at flyselskap i 2017 betalte 76 millioner kroner for reisende fra Tromsø i den nye flypassasjeravgiften. Oslo hovedflyplass er den dominerende flyplassen i Norge og flyselskapene betalte 907 millioner kroner i flypassasjeravgift i 2017 for reisende fra Gardermoen. Videre følger Bergen med 247 millioner kroner, Trondheim med 176 millioner kroner og Stavanger med 171 millioner kroner.

For de minste flyplassene er det de mange statlige anbudsrutene som dominerer. Operatøren av disse rutene, Widerøe, betaler inn avgiften, men får refundert flypassasjeravgiften gjennom avtalen med staten. Samlet blir det refundert 66 millioner kroner via avtalen med staten for 2017.

Den nye flypassasjeravgiften kommer på toppen av cirka seks milliarder kroner i andre luftfarts- og klimaavgifter, ifølge NHO Luftfart.