Finnsnes Dykk & Anleggsservice (FDA) fikk overlevert «Emilie» fra Fitjar Mek. Verksted for tre uker siden. Prislappen lyder på 34,5 millioner kroner.

Etter overlevering gikk fartøyet rett inn i oppdrag for Flakstadvåg Laks.

- I utgangspunktet satte vi «Emilie» i ordre i håp om at vi skulle gjenvinne kontrakten vi hadde med Norway Royal Salmon i Finnmark, og som gikk ut ved årsskiftet. Vi ville stå best mulig rustet. Dessverre gikk kontrakten tapt for oss. Vi har likevel høvelig bra beskjeftigelse i spotmarkedet for «Emilie», og vi har den likeste båten å tilby. Så investeringen blir rett. Nå går vi også mot ei tid hvor det blir hektisk i bransjen, sier daglig leder og eier av Finnsnes Dykk & Anleggsservice, Keneth Larsen.

Tyngre serviceoppdrag

Gjennom FDA har han spesialisert seg på å yte tyngre serviceoppdrag for oppdrettsnæringa, som utsetting, vedlikehold, inspeksjon og testing av fortøyninger, hvor det er komponenter på flerfoldige tonn i vekt det er snakk om.

Oppdraget som mannskapet på «Emilie» nå utfører for Flakstadvåg Laks går ut på notvrenging, en metode oppdretterne har tatt i bruk for å overføre laks fra en brukt pose til en ny pose. Det skjer ved at en ny pose tres utpå den gamle, som så vrenges slik at laksen havner i den nye.

- Dette er mer skånsomt enn å bruke brønnbåt og pumper, sier Larsen.

Knallhard satsing

Han har investert knallhardt det siste året. Siden juni i fjor har FDA kjøpt og bygget tre nye servicebåter. Først «Niklas» til 54 millioner kroner, deretter «Hans» til 34 millioner, og så søsterskipet til «Hans», «Emilie», til 34,5 millioner kroner. Alle er bygget i stål ved Fitjar Mek. Verksted. Og de har solide kapasiteter.

– Du er ikke redd for å satse?

- Slik utviklinga er, er vi nødt til å satse om vi skal være en attraktiv leverandør og tilfredsstille kravene. 34,5 millioner kroner for en båt er jækla dyrt, men det er det koster. Men så har vi med «Emilie» også fått et meget bra verktøy å hjelpe oss med. Mannskapet er strålende fornøyd, sier Larsen.

Overskudd

FDA har etterhvert vokst til 27 ansatte, og hadde i 2016 en omsetning på 55 millioner kroner og et overskudd før skatt på 3,7 millioner. Keneth Larsen sier omsetninga økte til 62 millioner kroner i fjor. Regnskapet er ennå ikke helt klart, men ifølge Larsen blir overskuddet på omlag tre millioner kroner.

Samtidig er det en trend i tida at de mindre, lokale oppdretterne går til anskaffelse av egne servicebåter, sier han.

- Oppdretterne har tjent mye penger de siste årene, og bruker nå noen av disse pengene til å bli i stor grad sjølhjulpen på servicebåtsida. Dette fordi de store aktørene har bundet opp kapasiteten på servicebåtsida. Det fører til at markedet for oss eksterne leverandører skrumper inn, og vi blir mer sårbare, sier Keneth Larsen.

Skippere på «Emile» er Are Aarberg og Kenneth Aarberg.

To av de andre båtene i flåten til FDA er «Niklas» og «Mimmi». Foto: Vidar Bjørkli
«Emilie» er i likhet med søsterskipet «Hans» bygget i stål og med katamaranskrog. Foto: Vidar Bjørkli
Daglig leder og eier av FDA Keneth Larsen sier det er en dyd av nødvendighet å satse om de skal henge med på utviklinga. Foto: Fredrik Kampevoll