– Å få en «ny» Bjørga-tunnel vil merkes for veldig mange. Nå har vi en tunnel som er sikker for alle som bruker den, sa fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms, salangsværingen Ivar B. Prestbakmo (Sp), idet han gjenåpnet Bjørga-tunnelen på fylkesvei 211 i Sørreisa kommune fredag.

Dermed er tunnelen åpnet for trafikk igjen, etter å ha vært stengt for gjennomkjøring siden august. Det er Statens vegvesen som fikk i oppdrag av Troms fylkeskommune å utføre oppgraderinga av tunnelen, og det er Abot som har vært entreprenør.

– Veldig hyggelig

Tunnelen er ifølge prosjektleder Geir Østvik i Statens vegvesen den første gamle tunnelen i Troms som blir sikkerhetsgodkjent i henhold til tunnelsikkerhetsdirektivet, og dermed er i henhold til EUs sikkerhetsforskrifter.

– Dette er veldig hyggelig. Vi er kjempetakknemlig overfor bilistene som har levd med dette i over et halvt år. Det har spart oss for seks millioner kroner, og nå får vi en helt annen hverdag. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, sier fylkesråd Ivar B. Prestbakmo til Folkebladet.

Gunn-Heidi Andreassen sto først i køen av biler når tunnelen skulle åpnes. Hun var veldig fornøyd med at tunnelen åpnet fredag.

– Vi kjører jo denne veien både når vi skal til Sørreisa og Finnsnes for å gjøre ærender, sier hun.

Hun bor i Brøstadbotn, og er klar på at det føles lengre å måtte kjøre via Skøelvdalen.

– Det er helt greit at de har holdt tunnelen stengt når de har spart så mye på det, sier hun.

Prosjektleder Geir Østvik trakk før åpningen frem at tunnelen nå er heldigitalistert, og at Veitrafikksentralen i Mosjøen kan styre alt i tunnelen fra sentralen via fibernettet som er installert.

– Åtte nødskap er montert med 250 meters mellomrom, og hvert skap inneholder to brannslokkere og en telefon. Åpner du døra på skapet, så går det varsel til Veitrafikksentralen. Og tar du ut en brannslukker, så stenges tunnelen automatisk, og alt av belysning kommer på, forklarte prosjektlederen blant annet om jobben som er gjort.

– Annen opplevelse

– Dette er et prosjekt som er gjennomført spot on når det gjelder tid og kostnader, faktisk kakken under på de beregnede kostnadene. Kostnadene var beregnet til 36 millioner kroner, men det har kostet 30 millioner kroner. Det viktigste av alt er at vi nå får en Bjørga-tunnel som tilfredsstiller alle krav, påpeker Prestbakmo.

Han er klar på at bilistene vil oppleve tunnelen som helt annerledes enn den var før arbeidet startet.

– Det vil være en helt annen opplevelse for de som er vant til å kjøre her, særlig når den har blitt asfaltert til våren. Vi er veldig godt fornøyd, fortsetter fylkesråden.

Han er klar på at tunnelen hadde behov for oppgraderinger.

– Uten tvil, alle som har kjørt her tidligere vet det. Nå får vi en helt annen sikkerhet, det handler jo om alle de som ferdes i tunellen sin sikkerhet om noe skulle skje. Det er en viktig og god dag å kunne gjenåpne tunnelen, slik at de som bor her nå kan kjøre korteste vei mellom Sørreisa og Dyrøy.

– Alle glad i dag

Lokalpolitikerne Terje Johansen (Ap) og Otto Skogheim (Ap) representerte henholdsvis Dyrøy og Sørreisa kommune under åpninga. De var begge glad for at tunnelen nå åpnet i ny drakt.

– Dette er en milepæl som burde vært gjennomført for lenge siden. Det har vært en del støy omkring hvor dårlig tunnelen var. Og det var jo også litt støy når tunnelen skulle stenges over så lang tid. Men jeg tror at i dag så er alle glad for at det har skjedd, for nå kan vi åpne den etter et halvt år, sier Johansen, og viser til at om ikke tunnelen hadde blitt stengt under arbeidet, så ville jobben med tunnelen tatt mye lengre tid.

– Dette er kjempegreier. Både at det har blitt en sikker tunnel, og at den nå er gjenåpnet og befolkningen får bruke den, for det har jo vært en omvei å måtte kjøre rundt. Men jeg mener også det var viktig at det ble tatt en permanent stopp slik at man fikk gjort jobben fort. Det har blitt gjort en kjempejobb, påpeker Skogheim.

Johansen forteller at støyen rundt stenginga avtok etter en stund.

– Og nå vil nok folk oppdage at det har virkelig vært verdt det, for arbeidet som er gjort er noe alle vil sette pris på.

Fornøyd: Gunn-Heidi Andreassen er glad for at tunnelen er åpnet for trafikk igjen. Foto: Stian Blindheim
Visning: Byggeleder Bjørn Lauransen viste frem det nye tekniske bygget som er ført opp, et på hver side av tunellen. Foto: Stian Blindheim
DEKKE: Når våren kommer vil tunnelen vaskes, i tillegg til at nåværende dekke vil freses opp, og ny asfalt vil bli lagt. Foto: Stian Blindheim