Tre selskap vil drifte hurtigbåtrutene

Tre selskap vil drive hurtigbåtrutene mellom Tromsø, Finnsnes og Harstad, samt Lysnes - Tromsø.

Anbud: Hvem som får anbudet på hurtigbåtene de neste årene legges frem på en pressekonferanse klokken 13.. Her legger «MS» Fløyfjell fra kai på Finnsnes. Foto: Preben Olsen  Foto: Preben Olsen

nyheter

– Det er de tre store hurtigbåtrederiene her nordpå som har levert anbud før fristen, forteller fylkesråd for samferdsel og miljø, Senterpartiets Ivar B. Prestbakmo.

Klokken 13 mandag blir det klart hvem av Torghatten, Boreal Båt og Norled som står som vinner av anbudskonkurransen.

Denne pressekonferansen kan du se direkte på Folkebladet-TV

Tre ruter

Det er rutene mellom Tromsø, Finnsnes og Harstad samt mellom Tromsø og Lysnes det gjelder. I tillegg gjelder det også ruten mellom Tromsø-Skjervøy.

– Kontraktstiden er på ti år, men opsjon for ytterligere fem år gjeldende fra 2020, sier Prestbakmo.

Det er Boreal som har kontraktene i dag, og som har driftet siden 2010.


Ifølge Prestbakmo har man brukt i underkant av 90 millioner kroner i året for nåværende kontrakt.

Hvor mye som vil bli brukt på de neste 10–15 årene vil han ikke si – ennå.


– Dette bør nytt anbud ta hensyn til

Om noen uker skal Hurtigbåtene i Troms legges ut på anbud. Da er det flere ting som politikerene synes bør tas hensyn til.

 

Strengere krav

– Det vil bli klart når vi har hatt vedtaksmøte nå på formiddagen, og vi må også varsle de tre tilbyderne, sier fylkesråden.

Det vil bli endringer sammenlignet med dagens hurtigbåter, sier han.

Dagens hurtigbåter er blitt kritisert for å være ubekvemme, og at de ikke har vært sjødyktige nok.


- Hurtigbåtene bør vrakes

Børre Lien mener Troms fylkeskommune bør vrake dagens hurtigbåter.

 

– I anbudet som vi oppjusterte i fjor høst så stiller vi strengere krav til kvalitet og passasjerkomfort enn i nåværende anbud, sier Prestbakmo.

Samme miljøkrav

Miljøkravene til båtene er ikke endret.

– Vi stiller miljøkrav på samme nivå som i dag, sier Prestbakmo.