I år som i fjor viser Royal Navy's Joint Helicopter Command (JHC) sin takknemlighet for å få øve i Midt-Troms ved at de bidrar til en dugnad for ei av turisthyttene i området.

Denne gangen har de fraktet ved til Lappjordhytta i Bardu.

– Perfekt dag på jobben, konstaterer soldaten Able Seaman (Visekonstabel) Walks mens han springer mellom Lappjordhyttas vedbod og helikoptrenes landingsplass for å bære fyringsveden i hus.

I nærmere 30 minusgrader ble soldatene sluppet ned til DNT-hytta av to Merlin Mk3A. Målet var å bære så mye fyringsved som mulig inn i hytta mens de to helikoptrene fløy frem og tilbake mellom Østerdalen og Lappjordhytta med store vedsekker.

– Jeg får brukt kroppen min, og jeg får vært ute i fantastiske omgivelser, sier Walks.

Fornøyde

– Vi er så fornøyde med den vintertreningen og de fasilitetene vi får her oppe i nord at det ikke lenger er et spørsmål om vi skal stille opp, forteller løytnant og pilot på oppdraget, Steve Irwin.

I fjor fraktet britene fyringsved til Vuomahytta. Den gang var de så uheldige å bli værfaste på hytta på grunn av plutselig væromslag. I år var imidlertid forholdene annerledes. Sola sto høyt på himmelen mens frostrøyken holdt seg lavt langs Grensevatnan.

– Den treningen vi får her er uvurderlig. I Storbritannia har vi noen fjell og litt snø, men langt fra så bratte fjell og dype daler som dere har her, forklarer Irwin og legger til:

– Både pilotene og soldatene får trent godt i dette oppdraget. Pilotene blir utfordret i letting og landing i krevende terreng samtidig som vi må forholde seg til «white out» av snøen som legger seg rundt helikopteret.

Ville tatt flere dager uten hjelp

DNTs representant Bernt Løvlid lovpriser dugnadsinnsatsen, og kunne ikke sett for seg hvordan arbeidet kunne blitt gjort uten Clockwork.

– Clockwork har stilt opp for oss i nesten ti år og vi kunne virkelig ikke vært foruten, sier Løvlid.

Han anslår at oppdraget ville tatt flere dager hvis DNT hadde måttet frakte veden med snøscooter mellom Altevatnet og Lappjordhytta. I år tok imidlertid oppdraget i underkant av tre timer fra take-off på Bardufoss til de var tilbake i leir.

– Soldatene er så effektive at jeg rekker ikke å sette meg ned. Jeg får tid til å bytte brannslokningsapparater i hyttene før vi må returnere til Bardufoss.

FAKTA:

• Royal Navy og etterhvert Joint Helicopter Command (JHC) har hatt vintertrening for helikopteravdelinger på Bardufoss siden 1969.

• Navnet på operasjonen er «Clockwork».

• Opptil 250 britiske soldater trener på helikopteroperasjoner under kalde og krevende forhold.

• Clockworks fasiliteter har på Bardufoss flystasjon blitt bedre gjennom årene. På begynnelsen av 1980-tallet kom en liten britisk «leir» på plass inne på flystasjonen.

• I 2016 ble det meste gamle revet og britene fikk satt opp nye fasiliteter som administrasjonsbygg, messebygg og kaserner.

• Clockwork har fløyet over 40 000 timer i Indre Troms og mer enn 16 500 mannskaper har fått verdifull trening her.