Allerede første dag i jobben dro Björk ut for å treffe medlemsbedrifter i Visit Senja.

- Vi har vært ute på Hamn i Senja og i går var vi på sør-Senja og traff noen medlemsbedrifter der. Det kjennes veldig bra å være på plass her nå, sier Björk til Folkebladet tirsdags ettermiddag.

Han har rukket å innstallere seg på kontoret i Kunnskapsparken, og nå er førsteprioritet å bli kjent med området og medlemsbedriftene.

- Det er viktig å dra ut og treffe medlemsbedriftene og å bli kjent med dem, sier han.

- Viktig å være ydmyk

Han er klar på at det er viktig å være ydmyk når man kommer til et nytt sted.

- Man må være veldig ydmyk i begynnelsen. Man må lære seg å kjenne bedriftene ordentlig og hva de vil ha og hvor mye.

Björk har 35 års erfaring fra svensk reiseliv. Han er blant annet tidligere salg- og markedsdirektør for ishotellet i Jukkasjärvi, som er kåret til det beste reiselivsproduktet i Sverige med hele 50.000 besøkende hvert år. Han har også vært involvert i utviklingen av reiselivsdestinasjonene Kiruna og Lappland i Sverige, og har vært pådriver for oppstart av direkteflyginger til Kiruna fra Zurich, Frankfurt, København og London. Björk har nær tilknytning til Nord-Norge og har jobbet over 25 år med reiselivsgrupper fra Bodø til Kirkenes, i samarbeid med svensk Lappland. De siste årene har han bodd i Nyksund.

Nå skal han altså utvikle Senja videre som reiselivsdestinasjon.

- Senja er jo en perle. Det var jo en av årsakene til at jeg tok denne jobben, sier Björk med et stort smil.

Sammen med informasjons-og markedsansvarlig Stine Valjord er det nå to ansatte i Visit Senja.

- Vi begynner med oss to, men det er klart at vi må se videre og se på hvilke arbeidsoppgaver vi skal klare av med og hvor mange mennesker vi må være. I tillegg er det jo endel prosjekt som skal drives og da blir det tilfeldige prosjektledere som går inn, sier Björk, og legger til at ambisjonen er å komme nærmere medlemmene.

- Hvordan ser du for deg Senja som turiststed om fem år?

- Jeg ser at vi har ytterligere forsterket bildet av Senja som et bærekraftig reisemål. Jeg ser ikke for meg noen masseinnvasjon av noen nasjonalitet, men jeg ser mer for meg en veldig spesiell plass der man som gjest er veldig bevist på det man vil ha, sier Björk.

- Hvordan ser du for deg at utfordringene med kollektivtransport og overnattingsplass kan løses?

- Når det gjelder overnatting så har vi det vi har, og veldig få bedrifter har hundre prosents belegg året rundt. Så der har man løst det første problemet. Når det gjelder det andre så tror jeg at med en god innpakning og beskrivelser i innsalget så vil Hurtigruten og gode hurtigbåtforbindelser være en del av opplevelsen med å reise hit. Det er ikke noe som skal serveres som et motstand mot å reise hit eller at vi ligger langt bort. Det at vi ligger litt langt bort er isåfall en fordel på alle sett. Mange av verdens fineste plasser ligger langt borte, sier Björk.