Etter flere saker omtalt i media den siste tiden, mener flere at Lenvik kommune har et omdømme som ligger langt nede. Dette er spesielt synlig i kommentarfeltet på de ulike sosiale media og i Folkebladets kommentarfelt. Nå tar hovedtillitsvalgt og verneombudet i kommunen til ordet, og ber om at folk har forståelse for at kommentarene går ut over arbeidsmiljøet til flere hundre ansatte.

Se innslag på Folkebladet-TV: Tillitsvalgt: Frykter flere skal sykmelde seg

Vennlighet og respekt

Hovedverneombud Kine Berntsen påpeker at alle ansatte i Lenvik kommune har krav på et godt arbeidsmiljø og håper folk kan ha barnebykonvensjonen fra 2014 i tankene før de kommenterer.

Barnebykonvensjonen tilsier at alle som er innbyggere i Lenvik kommune forplikter seg til å vise vennlighet og respekt overfor alle man møter, og være gode forbilder for andre. Eller «Vær mot andre slik du vil at andre skal være mot deg», som det står i vedtaket gjort i kommunestyremøtet 8. mai 2014.

Ordlegge seg

– Alle ansatte i Lenvik kommune har krav på et godt arbeidsmiljø. Jeg vil derfor anmode folk som vil kommentere og snakke om kommunen om å formulere seg på en slik måte at det ikke blir et angrep på ansatte. Rådmann og strategisk ledelse skal tåle mye innenfor de anstendige grenser, men de ansatte for øvrig skal ikke føle seg forfulgt eller bekymret for jobben, sier Fredriksen til Folkebladet.

– Ikke ute etter å kneble

Han påpeker at han som rådmann ikke er ute etter å kneble kritikken, tvert om har han et ønske om å være åpen.

Hjelpesløshet

– Det bekymrer meg. Vi har et personalansvar og kommunen som arbeidsgiver, kan ikke forsvare eller påpeke ting som blir feil i media eller i sosiale medier. Omdømmemessig så føler de ansatte seg forsvarsløse. Vi har en jobb å gjøre fremover, da er alle tjent med at vi jobber på lag, både de offentlige ansatte, innbyggerne og politikere. Det er ikke vi mot dem, sier Johnsen

– Alle skal ivaretas, både varslere og de som har bekymringsmeldinger, sier hovedtillitsvalgt.

– De varslingene som jeg er kjent med er mottatt og behandlet med de involverte partene etter våre retningslinjer og jeg vil tro varslerne har opplevd det som en ryddig prosess, sier Johnsen