Fem minutter etter at passasjerflyet landet, berørte dekselet på flyets venstre motor en brøytekant. Berøringa skjedde da flyet skulle svinges av taksebanen og kjøres inn på anvist parkeringsplass. Det skriver Nye Troms.

Subbet bortover snøskavl

Hendelsen fant sted natt til onsdag 17. januar, og det var et fly av typen Airbus 330-343 fra Thomas Cook Airlines som var involvert. Flyet var chartret av Forsvaret for personelltransport.

– Flyet kjørte om lag ti meter for langt og begynte derfor for sent å svinge. Det gjorde at det kom for nær ytterkanten av taksebanen. Noe som resulterte i at motordekslet subbet bortover en snøskavl, forteller major og flysikkerhetsansvarlig i 139 Luftving, Esben Melby, til Nye Troms.

Det kom ikke snø inn i motoren under hendelsen. Det oppsto heller ingen skader på flyet. Hendelsen kategoriseres likevel som uakseptabel.

– Sånne hendelser kan skje, men det viktigste er at vi som flyplassoperatør ser på dette som en uakseptabel hendelse. Som en følge av det har vi gjort en undersøkelse for å finne forebyggende tiltak for å øke sikkerheten, sier Melby.

Iverksetter tiltak

Undersøkelsene har avdekket at de blå taksebanelysene ikke alltid er like lette å tolke. Widerøe og flygerutdanninga til Universitetet i Tromsø har også rapportert at det er noe uoversiktlig i det området fordi taksebanen går i en sving.

– På bakgrunn av det ser vi på et par tiltak. Deriblant et skilt med ei pil inn til parkeringa. Det vil hjelpe flygeren å få bedre oversikt, sier major Melby.

Hendelsen 17. januar ble rapportert inn til både Luftfartstilsynet og til Statens havarikommisjon for transport. Disse etatene anser ikke hendelsen som alvorlig nok til at de undersøker saken videre.