Siden Fylkesmannen i Troms strammet inn praksisen i dette lovverket har det stormet blant hytteeiere i flere Troms-kommuner.

Dispensasjoner kjent ugyldig - les saken her.

Kommunene skal selv bestemme

Flere som har kjørt snøskuter i flere tiår til hytta må ta skiene fatt når kommunene følger fylkesmannens pålegg om å følge forskriftene. Slikt blir det bråk av. På tirsdag skal Borch fremme forslaget i Stortinget, som vil om det får flertall fjerne 2,5 kilometers grensa i forskriftene, og overføre makta fra fylkesmannen til kommunene i disse sakene.

Fikk ikke tilbakemelding på to år - les saken her.

– Jeg har tatt denne saken opp i Senterpartigruppa og fått fullt gjennomslag for forslaget om å endre denne forskriften. Kommunene skal selv kunne vurdere hvor det skal gis skutertillatelser med kjøring til og fra hytta, på lik linje med at kommunene avgjør om en skal kunne kjøre vannskuter. Det er snakk om ei lita endring, men det vil får store konsekvenser for mange, sier Borch.

– Har du lodda stemningen for endringene i de andre partiene?

– I all hovedsak har jeg lufta saken med Troms-benken. Saken har vært oppe i regionrådene både i sør-, midt- og Nord-Troms. Alle ordførerne er jo veldig opptatt av å få dette gjennom. På lokalt nivå er det tverrpolitisk enighet. Nå vil vi bruke tiden på å få tilslutning i Stortinget. Jeg håper på en bred enighet om dette, sier Borch.

– Utfordringen ligger vel i å få med politikere i den sørlige landsdelen?

– Ja, det gjør det. Det starta i Nord-Norge. Men det har også blitt en sak som debatteres andre steder, som i Trøndelag. Men dette er ikke snakk om noe frislipp, det er kun snakk om kjøring til hytter. Jeg ser på dette som et tiltak som bidrar til økt friluftsliv. Folk tar ungene med på hytta for å gå på ski og være ute. Det er viktig for folkehelsa, sier hun.

Kommunen vet best selv

– Jeg håper flere partier og politikere uavhengig hvor de geografisk kommer fra kan være med på dette. Flere andre partier har jo tidligere vært opptatt av denne regelen. Flere hytteeiere har jo nå fått avslag som har kjørt til hyttene sine i 20 eller 40 år. Dette dreier seg om lokal selvbestemmelse. Kommunen kjenner forholdene best og vet best hvor en kan tillate skuterkjøring til og fra hytta. Den situasjonen vi har nå er at fylkesmannen griper inn i forhold til at forskriften skal vurderes enda strengere. Den muligheten må kommune selv ha. Vi har en rekke kommuner i Troms hvor det har blitt eksemplifisert, hvor vanskelig det er for kommunene, sier hun.

Borch mener det er realistisk å forvente at endringene kommer for neste skutersesong om hun får flertall for forslaget.