I dag lørdag 17. februar er det 40 år siden garnbåten «Utvik Senior» ble knust til pinneved og forliste utafor Senja. Ni mennesker omkom.

Alle de tekniske bevisene tydet på at «Utvik Senior» ble utsatt for en kollisjon — rent i senk av et ukjent fartøy på åpent hav. Det var konklusjonen til den siste granskingskommisjonen.

Men ennå i dag, 40 år etter den fatale februarkvelden, vet ingen hvem dette fartøyet var eller hvilken nasjon det tilhørte.

Pensjonert fisker Sigmund Fredriksen (78) husker hendelsen som om det var i går. Gåten om hvem som rente «Utvik Senior» i senk har opptatt han i alle år.

– De som var på det andre fartøyet må ha merket kollisjonen. Det er forunderlig at det går an å holde tett om en slik hendelse i så mange år. Derfor er jeg bare glad for at media fortsatt skriver om det som skjedde, at det ikke blir glemt. Kanskje kan mediefokuset før før eller senere føre til at noen snakker ut. At saken kan bli endelig oppklart, sier Sigmund Fredriksen.

Kameratbåt

Fredriksen er i dag bosatt på Finnsnes. Opprinnelig er han fra Gryllefjord. I 1978 var han skipper og eier av garnbåten «Svein-Roger». Det var kameratbåten til «Utvik Senior». De to båtene satte og dro bruket ilag i Stordjupta.

Den 17. februar 1978 hadde Fredriksen gjort seg ferdig på feltet rundt klokka seks på ettermiddagen, og startet landturen. Skipperkollegaen hans på «Utvik Senior», Ola Abelsen, lå en halvtime etter. De var blitt forheftet av at Deccaen slo seg ut da de skulle sette bruket.

Det brygget opp til et skikkelig uvær med nordlig storm denne kvelden.

– På landveien var det tett snødrev. Det var null sikt. Vi hadde bare radaren å holde oss etter, forteller Sigmund Fredriksen.

Kom aldri til land

«Utvik Senior» kom aldri til land. Neste dag, da uværet hadde løyet, ble det iverksatt leteaksjon. Det eneste man fant var tomme redningsflåter og en mengde vrakgods. Vrakgodset fortalte at «Utvik senior» var blitt knust til pinneved. Ingen av mannskapet ble funnet.

Ut fra vrakdelene mente Sigmund Fredriksen og flere av hans fiskerkolleger allerede da at «Utvik Senior» måtte ha blitt utsatt for en kollisjon eller eksplosjon. Noe annet kunne ikke forklare hvordan restene av fartøyet så ut.

Men den første granskingskommisjonen konkluderte med at «Utvik Senior» måtte ha kommet ut av kurs og blitt knust i fallgarden.

Fartøy på kryssende kurs

Sigmund Fredriksen hadde imidlertid informasjon som styrket kollisjonsteorien. På radaren under landturen hadde han sett et ekko fra et ukjent fartøy som var på tur østover og som var på kryssende kurs med «Utvik Senior». Fart og kurs stemte med når det ville treffe kurslinja og tidspunktet «Utvik Senior» forsvant.

– Også radaren på Hillesøy oppfanget senere på natta et ekko som stakk ut til havs. Ingen greide å finne ut hvilket fartøy dette var. Granskerne lyttet heller ikke til hva vi hadde å si. De var eksperter — ikke vi, forteller Fredriksen.

På det tidspunktet forliset skjedde pågikk det en stor sjømilitær NATO-øvelse i området med en rekke norske og allierte fartøyer involvert.

– For min egen del tror jeg at det var en stor båt med en spiss baug, en panserbaug, som kløyvde «Utvik Senior» på midten. Det finnes ikke mange slike båter, annet enn fregatter. Men det var ingen norsk fregatt som gjorde dette, sier Fredriksen.

Ny gransking

Verken han eller de etterlatte slo seg til ro med konklusjonen til den første granskingskommisjonen. I 2002 lyktes det NRK Brennpunkt med Alf R. Jacobsen i spissen å finne motoren til det forliste fartøyet. Motoren, samt alle andre tyngre gjenstander, som anker, kjetting og spill, lå på 35 meters dyp midt i leia der «Utvik Senior» hadde gått.

– Motoren ble funnet i en posisjon med blanke sektorer på alle fyrlyktene på Knuten, Oksen og Trælen. Ola og mannskapet hadde ikke feilnavigert. Det var en lettelse å få dem renvasket, sier Fredriksen.

Funnet førte til ny gransking av forliset. Sigmund Fredriksen ble et av medlemmene i den nye kommisjonen.

– Må ha vært utenlandsk

Også forfatter Alf R. Jacobsen er fortsatt opptatt av å finne ut av mysteriet. I 2002 ga han ut boka «Forlis», hvor han slo fast at alle de tekniske bevisene tyder på at «Utvik Senior» ble utsatt for en kollisjon.

– Hvis bevisene er korrekt så har vi med et ukjent fartøy å gjøre. Det ble også observert et ukjent fartøy. Men det sørgelige er at Orion-flyet ikke greide å identifisere dette fartøyet, sier Alf R. Jacobsen.

Han utelukker imidlertid helt og holdent at kollisjonskandidaten var norsk.

– Slik jeg kjennner det norske sjøforsvaret så er det helt utenkelig. Da vi i Brennpunkt jobbet for å oppklare saken, stilte sjøforsvaret gratis materiell og ekspertise til vår disposisjon. De bidro aktivt for å finne svar. Hvis et norsk fartøy sto for kollisjonen, så ville det ha stoppet opp for å hjelpe, sier Jacobsen.

Han tror heller svaret på gåten er å finne i utlandet.

– Vi skal huske at da dette skjedde var det en kjempestor internasjonal trålerflåte i Barentshavet. Alle de østeuropeiske nasjonene var representert. Det var en kjent sak at trålerne drev med spionasje. Plikten til å registrere seg, var noe langt annet enn i dag. Den kalde krigen var også på sitt verste, med en enorm fremmed militærflåte i Barentshavet, ikke minst av ubåter. De ble brukt til å ilandsette folk. Det er ikke utenkelig at fartøyet som rente «Utvik Senior» i senk kan ha vært en ubåt på vei ut etter å ha ilandsatt folk.

Så jeg tror at skal vi først lykkes å oppklare dette, så må vi lete i utlandet. Men det er grusomt vanskelig. Blant annet fordi overvåkingssystemene var særdeles primitive på den tida.

De som var involvert i dette vet også at hvis de sier noe, så kan det få dramatiske følger — både forsvarspolitisk og personlig. Hvis de tekniske bevisene stemmer, så brøt de som rente «Utvik Senior» i senk alle skrevne og uskrevne regler om hvordan du oppfører deg til sjøs. Spesielt delikat er det hvis kollisjonskandidaten var et fremmed militært fartøy inne på vårt territorium.

Men vi kan likevel ha tålmodighet og håpe at noen prater til slutt, sier Alf R. Jacobsen.