Tilbudsåpningen for de tre hurtigbåtanbudene i fylket skulle vært torsdag 8. februar klokka 12.05. Nå får rederiene mer tid på seg til å regne på tilbudet.

– Vi fikk en forespørsel fra leverandørene om to ukers forlenget frist, vi ble enige om at de får én uke til på seg, sier daglig leder Kurt Bones i Troms fylkestrafikk.

Ifølge Bones er det tre rederier som har vært aktive deltakere i anbudsprosessen. Om alle tre vil levere anbud, gjenstår å se til tilbudsåpningen.

– Boreal, som i dag har kontrakten, Torghatten Nord og Norled har vært med på dialogkonferanser og møter i forbindelse med hurtigbåtanbudet. Alle tre har ferge- og hurtigbåtvirksomhet i fylket i dag. Vi får se om alle tre leverer tilbud.

Over 200.000 reisende

Da kunngjøringen av hurtigbåtanbudene ble offentliggjort på Database offentlige innkjøp (Doffin) gjaldt det for rute 2 Tromsø-Finnsnes-Harstad, rute 3 Tromsø-Skjervøy og rute 4 Tromsø-Lysnes-Tennskjær. Ruta mellom Tromsø og Harstad er av landets største hurtigbåtruter, med over 200.000 reisende årlig.

Anbudskonkurransen gjennomføres som en åpen anbudskonkurranse der tildelingskriteriene er 60 prosent på pris og 40 prosent på kvalitet. For hurtigbåtruta mellom Tromsø og Harstad gjelder følgende kvalitetskrav; antall seter, alder på fartøyet og innredning/komfort, i tillegg til at det er krav om kiosk.

10-årskontrakt

Det er Troms fylkeskommune som skal inngå de nye kontraktene. I dag er de tre rutene fordelt på to kontrakter, håpet er at de kan bli slått sammen til \en kontrakt, som er i tråd med fylkestingets vedtak.

Valg av operatør skal skje innen mars, mens oppstart vil skje første halvår 2019. Varigheten på den nye kontrakten er ti år.