– Det er skremmende slik forholdene er i tunnelen, sier hun.

Tirsdag kjørte hun barnebarna heim. Da hun kom tilbake etter en time, hadde det gått isras ut i veibanen på tunnelen.

- Det er is over alt i tunnelen, og når det blir mildvær som på tirsdag, så løsner den og kommer ned, forteller hun.

Helt jævlig i vinter

- Med den langvarige kuldeperioden vi har hatt i vinter har det vært helt jævlig med is i tunnelen. Det bygger seg opp enorme isbakser langs veggene, og mattene under taket buler ned på grunn av vekta fra is. Det er et under at mattene holder. En plass lekker det inn konstant med vann. Her danner det seg et kjempekrater med is. Det er med hjertet i halsen man kjører gjennom tunnelen. Frykten er at man plutselig skal bli truffet av flere tonn med is, sier Jorunn Enoksen.

Må prioriteres

- De som har vedlikeholdet gjør en kjempejobb. De kommer med en gang vi ringer og forsøker det beste de kan for å holde isen sjakk — med å banke den ned og skrape den bort etterhvert. Men det sier seg selv at de har en umulig jobb. Det trenges å gjøres noe mer grunnleggende. Ørnfjordtunnelen må være en av de verste i hele Norge. Det er nødt å bli fortgang med å få den utbedret. Det kan ikke være rett at vi skal være henvist til å kjøre under disse forholdene i 2018, sier Jorunn Enoksen.

- Noe må gjøres med Ørnfjordtunnelen. Og det fort, sier Jorunn Enoksen. Foto: Rune Ottarsen