Dette skal være den oppsiktsvekkende konklusjonen i utkastet til rapport som er laget på bakgrunn av studiet. Det er avisa Nordlys som har fått tak i rapporten.

I rapporten skal det går fram at Kystvakta kan måtte klare seg med støtte av innleide sivile helikopter eller droner.

Feilkjøp

I følge Nordlys skal det stå følgende i rapporten: «Forsvarsstaben (FST) anser konsekvensen av forespeilet mangel på operativ leveranse på kort og lang sikt som kritisk, en situasjon som gjør det nødvendig å vurdere alternative tiltak».

Det erkjennes at NH90 ikke er i stand til å levere forventet operativ støtte til Kystvakten og fregattene. Feilkjøpene av NH90 framtvinger helt nye grep. Konklusjonen skal være at NH90 prioriteres til fregattene.

Klarer ikke å levere

I en studie fra Forsvarets forskningsinstitutt som Nordlys viser til fremgår det at Forsvaret har behov for 5. 400 flytimer i året for NH90-helikoptrene som skal betjene Marinen og Kystvakta, men at man i beste fall bare kan få ut 2. 100 timer i 2030. Det er så lite at det ikke er noe å dele på, mener en arbeidsgruppe som har vurdert funnene, og derfor tilrås det at Marinen får alt, mens Kystvakten må klare seg med innleide sivile helikopter og droner.

Sende anbefaling

Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen har gitt samme svar til både Aftenposten og Nye Troms i denne saken.

I svaret sier forsvarssjefen at han hele tiden har vært åpen og tydelig på at det er store utfordringer knyttet til NH90-leveransen og at den såkalte GAP-analysen viser at det er avstad mellom forventet situasjon og faktisk situasjon.

– Jeg skal motta og behandle anbefalingene denne uken for å sende min anbefaling til FD neste uke. Jeg kan naturlig nok ikke kommentere anbefalingene fra Forsvarsstaben før jeg har mottatt og behandlet dem selv, skriver Bruun-Hanssen.