Tunnelen, som har vært stengt for trafikk siden midten av august 2017, skal ifølge noen personer blitt åpnet for trafikk for enkelte. Det avkrefter Statens vegvesen.

– For oss er ikke dette kjent. Vi har hørt noen rykter, men det er ikke noe gjennomgangstrafikk i tunnelen, det har vi gitt klar beskjed om til arbeiderene. Det eneste jeg vet er at det er en avtale med noen som brøyter som får kjøre gjennom med anleggsmaskinen. Det er derfor ingen grunn til å tro at ryktene stemmer, da vi ikke har fått noen konkrete meldinger om dette, sier byggeleder i Statens vegvesen, Bjørn Lauransen til Folkebladet.

Lauransen forteller at arbeidet går i forhold til skjema.

– Mesteparten av arbeidet nå er gjort. Nå skal vi gjennom en lang testperiode, da vil det på ingen måte være åpent for trafikk da det er mye arbeid som pågår i tunnelen.

Testing

– Testene er i forbindelse med sikkerhetsgodkjenning gjennom en så kalt SAT-test. Det går ut på å teste alt utstyret opp mot veitrafikksentralen som telefoni og det å kunne fjernstenge tunnelen fra veitrafikksentralen. Alt dette skal testes og det tar seks uker å gjennomføre denne, sier byggelederen.

– Når åpnes tunnelen for trafikk?

– Etter SAT-testen skal vi ha noe som heter en UAT-test, da vil det bli mulig å kjøre gjennom. Så oppsummert vil opprinnelige stengetider gjelde og trafikken åpnes igjen 16. mars, mens tunnelen vil offisielt bli åpnet etter 1. april, avslutter Lauransen.

Politiet

Det har også blitt Folkebladet fortalt at politiet har bistått i å hjelpe biler ut av tunnelen som har kjørt inn i den, men ikke kommet ut på grunn av stengt bom.

– Etter det vi kjenner til, har politiet ikke bistått i et slikt oppdrag. Det betyr ikke at vi utelukker et slikt bidrag, da jeg bare har fått tilbakemeldinger fra de som er på jobb i dag, sier regionlensmann Arnold Nilsen til Folkebladet.

Det er 34 år siden Bjørgatunnelen på fylkesveg 211 i Sørreisa kommune åpnet, og opprustingen av Bjørgatunnelen er en del av Troms fylkeskommunes plan for å få tunnelene på fylkesvegnettet på linje med kravene EU setter for tunnelsikkerhet.