Som kjent er det Rolf Jørgensen AS som skal utføre rassikringsprosjektet i Sifjordbotn/Røyrnesbukta. Mandag er oppstarten for prosjektet, og også datoen der første salven skal sprenges av. Torsken kommune opplyser på sin nettside at det skal sprenges av omlag 60 salver.

"Når denne høres må ingen komme inn i området hvor det skal sprenges. Det vil bli satt ut vaktposter på alle naturlige innfartssteder som stopper trafikk og personell", opplyses det i informasjonsskrivet.

Etter gjennomført sprengning varsles det med ett langvarig støt.

Lenge etterlengtet

I en pressemelding understreker fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (Sp), at rassikringsprosjektet på fylkesvei 243 Sifjord-Røyrnesbukta er lenge etterlengtet.

– Dette rassikringsprosjeket er en oppfølging av fylkeskommunens «Kyst til marked»-strategi, for å prioritere utbedring av flaskehalser på viktige strekninger for næringstransport og da sjømattransport spesielt, sier Prestbakmo.

Han viser til at Troms er et av de mest rasutsatte fylkene i landet, og at behovet for rassikring bare på fylkesveg er omlag fem milliarder kroner.

– Rammene for de neste 12 årene gir Troms Fylkeskommune rundt én milliard til å løse disse utfordringene gjennom nasjonal Transportplan vedtatt av Stortinget, påpeker Prestbakmo.

– Svært viktig

Rassikringstiltaket i Torsken omfatter ny veg over Sifjorden og sjøfylling, og Troms fylkeskommune har budsjettert med 120 mill kroner.  Det skal fylles fra begge sider av Sifjorden fordi det senere skal bygges bru midtfjords.

– Tiltaket har vært prioritert innenfor de stramme rammene for rassikring, som Fylkeskommunen får gjennom nasjonale rassikringsmidler for fylkesveg. Gjennomføringen av rassikringen av FV 243 Sifjord-Røyrnesbukta er svært viktig både for sjømattransport, arbeidspendling og alles trygghet ved ferdsel på denne vegstrekningen og jeg er svært glad for at vi i dag er i gang med gjennomføringen av prosjektet, avslutter Prestbakmo.

Fylkesråd for samferdsel i Troms, Ivar Prestbakmo (SP), er fornøyd med at rassikringsprosjektet nå starter opp. Foto: Trond Tomassen