– Fiskerihavna vil gi et fantastisk løft, fastslår Werner Hansen, prosjektleder i Fjordgård fiskerihavn.

Dagens kaianlegg i Ørnfjordbotn er både værutsatt, lite egnet for den mindre fiskeflåten, og som Hansen omtaler det «ikke noe å satse på for fremtiden». Det å få på plass ei ny fiskerihavn har imidlertid vært et langt lerret å bleike. Nå er det imidlertid lysning i sikte.

– Vi har holdt på med dette i 11 år, så det er sannelig på tide, mener Hansen.

Positive vedtak

I sitt siste møte i 2017 vedtok nemlig fylkesrådet i Troms at det bevilges 4,13 millioner kroner til fiskerihavnprosjektet i Fjordgård. Lenvik kommunestyre vedtok i desember en finansiering på 17 millioner kroner til prosjektet.

– Reguleringsplanen er egengodkjent i kommunen, så nå ligger nesten alt til rette. Vi må imidlertid søke til Kystverket for den resterende finansieringa på vel 12,8 millioner kroner, opplyser Hansen.

Han forteller at han har god grunn til å tru at det skal gå i boks. Håpet er at spaden kan settes i jorda allerede til høsten.

– Målet er å prøve å utnytte synergiene med skredvolloppgraderingene som skal utføres her i Fjordgård og som har oppstart til våren. Håpet er at vi får til masseutveksling og samkjøring i anbudsprosessen, slik at vi får samme entreprenør for eksempel til sprengningsarbeidet. Dette for å banke ned kostnadene slik at prosjektet blir rimeligst mulig. Men vi har bråttom med tid, sier Hansen.

12. januar skal Fjordgård fiskerhavn i møte med Lenvik kommune for å legge de videre strategiene på prosjektet. Selv om det er Lenvik kommune som eier prosjektet, legger ikke Hansen skjul på at de fra Fjordgård fiskerihavn, som mener de sitter med mye fagkunnskap og perspektiv fra brukerne, også ønsker å ha en hånd på rattet. Dette for å sikre en mest mulig optimal og funksjonell havn.

Skryter av kommunen

Årsaken til at havneprosjektet i Fjordgård har en slik «trang fødsel» har vært utfordrende dybdeforhold og rasfare. Spesielt det sistnevnte forholdet satte i mange år en stopper for havneutbygging.

– Rasfaren har vært hovedproblemet hele veien, der det har vært strid mellom lokalkunnskapen og «dommen» fra Norges geotekniske institutt (NGI). Da NVE kom inn med nye «briller» og nye undersøkelser fikk vi resultater som var mer i tråd med lokalkunnskapen og som åpnet mulighetene for å få til noe, sier Hansen.

Da NGI utarbeidet en skredvurdering i Fjordgård i 2010, oppdaget de at sikringsvollen var for lav og trengte oppgradering. Dette førte til nedklassifisering av all bygging i området.Da NVE gjorde en ny vurdering ble det imidlertid konstatert at rasfaren likevel ikke var så ille, og at man ved å oppgradere en ledevoll trygt kunne bygge ei havn.

– Dermed fikk vi ei løsning til slutt etter 11 år. NVE og firmaet Skred AS skal ha en stor takk. Lenvik kommune med Bjørn Fredriksen, tidligere næringssjef og nå rådmann, har også være veldig flinke, roser Hansen.

Går spaden i jorda i løpet av 2018, vil fiskerihavna i Fjordgård stå ferdig i 2019.

Mange om beinet

Rådmann Bjørn Fredriksen i Lenvik kommune opplyser at fristen for å søke midler fra Kystverket er 1. mars.

– Vi skal selvfølgelig søke, men det er knapphet om pengene og mange søkere. Nå foreligger ikke rammen for slike tiltak som dette før statsbudsjettet legges frem til høsten, så det er veldig viktig å komme igang og få en positiv innstilling fra Kystverket. Vi mener det er gode grunner for å prioritere Fjordgård, som i realiteten er havneløs i dag, så jeg har god tru på at det skal gå veien, sier Fredriksen.

Han påpeker at havneprosjektet i Fjordgård er et ambisiøst prosjekt med en ramme på 34 millioner kroner. Rådmannen poengterer også at det er selvkostprinsippet som legges til grunn, der tilskudd og leieinntekter fra brukerne skal dekke kommunens kostnader.

– Så det skal ikke bli et nytt Olderhamna?

– Nei, det skal det definitivt ikke.

Prosjektleder i Fjordgård fiskerihavn, Werner Hansen, skryter både av NVE og Lenvik kommune. Foto: Morten Dokka
Rådmann Bjørn Fredriksen i Lenvik kommune har tro på en positiv innstilling fra Kystverket. Foto: Carina Hansen