Hytteeiere som tidligere fikk innvilget dispensasjon fra motorferdselloven i Lenvik kommune, hadde ingen begrensning i antall turer å forholde seg til. Dette er det imidlertid endret på. I dag gir en eventuell dispensasjon anledning til kun fem skuterturer, og det for at man skal kunne frakte med seg bagasje og utstyr til og fra hytta.

Svein Georg Hove, rådgiver innen plan, byggsak og landbruk i Lenvik kommune, mener dagens regime helt klart er mer i tråd med lovverket sammenlignet med den tidligere praksisen.

– Fra fylkesmannens side har det vært et veldig stort fokus på dette med motorferdsel, og vi i kommunen — både saksbehandlere og politikere — har med det fått mer kunnskap om lovverket og hvordan det skal praktiseres. Politikerne har tatt vekk disse lokale prinsippvedtakene vi har hatt tidligere i kommunen, og utover det ikke lagt noen føringer for hvordan ting skal gjøres. Det jeg som saksbehandler da har gjort er å bruke Miljøkommune.no som veiviser, sier Hove.

Svein Georg Hove

En del klager

Miljøkommune.no er et nettsted driftet av Riksantikvaren, Miljødirektoratet og Statens Strålevern med mål om hjelpe de som jobber med miljørelatert saksbehandling i kommunene.

– Det er fordi det skal være likt i hele landet, enten man søker om dispensasjon i Ålesund, Lenvik, Berg eller Bardu, samt for at all skuterkjøring skal begrenses til et minimum i henhold til motorferdselloven. Nå er ikke antall turer per dispensasjon noen eksakt vitenskap, men her i Lenvik er det satt til fem turer, sier Hove.

– Har dere fått mange klager fra folk?

– Nå har vi en litt annen praksis som gjelder reinbeiteområdene, hvor det er forholdsvis likt som før, men det har vært en del klager, ja. Men er det noe som engasjerer veldig, så er det dette med motorferdel i utmark.

Kontrollerbare

Hove har forståelse for at folk reagerer når dispensasjonspraksisen skjerpes inn fra det som tidligere nærmest kunne oppfattes som et frislipp. Samtidig understreker han at en endring måtte til, blant annet på grunn av hvordan Lenvik i flere tilfeller opplevde at fylkesmannen grep inn og omgjorde dispensasjoner gitt av kommunen.

– Vi måtte endre på det, og jeg som saksbehandler er nødt til å forholde meg til lover og forskrifter. Nå er dispensasjonsvedtakene som fattes også kontrollerbare, ikke minst for politiet og for Statens naturoppsyn, poengterer Hove.

Lenvik kommune har tidligere fått «refs» fra politimester Ole B. Sæverud for å utstede skuterdispensasjoner uten begrensning i antall turer, noe som gjorde dispensasjonene vanskelig å kontrollere.

Opp i systemet

I et leserinnlegg i Folkebladet tirsdag var tidligere ordfører i Lenvik, Martin Ness, ute og kritiserte det nye skuterregimet. Han stilte blant annet spørsmål til hvorfor Lenvik kommune ikke har lokal medbestemmelsesrett når det gjelder motorferdsel i utmark.

– Jeg har ikke sagt noe slik, men at de lokale prinsippvedtakene vi hadde før, som var vanskelig å følge opp og som heller ikke holdt seg innafor lovverket, er tatt bort. Praksises vi har i dag er for øvrig ikke noe jeg har diktet opp som en spesialgreie for Lenvik, men er i tråd med opplegget og oppsettet fra Miljøkommune.no — en veiviser som mange kommuner benytter seg av.

Hove mener for øvrig utspillet fra Ness og det som går på å få til en endring av dagens regelverk er helt legitimt.

– Jeg har stor respekt for politikere som ønsker en endring i lovverket, men da må man kanskje rette fokus oppover i systemet der lover og forskrifter fastsettes og ikke nødvendigvis at man skal «ta» en saksbehandler. Salangen kommune har jo sendt ut et brev som omhandler et ønske om en endring av lovverket. Dette brevet har også vi i Lenvik fått til behandling, og det skal opp i det neste møtet i Utvalg for miljø og forvaltning.

- Kan ikke ha det slik

Tidligere Ap-ordfører Martin Ness sier seg fortsatt ikke enig i at dagens skuterpraksis i Lenvik er riktig. Han oppfordrer politikerne til å ta grep om skuterpraksisen.

– Jeg har vært i kontakt med en rekke andre kommuner i Troms, og det er ingen som holder på slik som Lenvik gjør i dag, blant annet med begrensning i turer. Vi har et regime i Lenvik som mangler sidestykke i hele fylket, sier Ness.

Han mener at motorferdselloven praktiseres mye strengere enn nødvendig, og at dette går utover kommunens hytteeiere.

– Her betaler vi eiendomsskatt og renovasjon til hyttene, men så skal vi ikke få lov til å bruke hyttene mer enn knappe seks måneder i året. Det er ofte sånn at man ikke bare kan gå på ski til hytta, blant annet er det mange gamle som er avhengige av skyss, poengterer Ness.

Han oppfatter at mange i det politiske Lenvik er enige med han, og savner derfor at noen i så måte engasjerer seg.

– Jeg vil derfor oppfordre det politiske Lenvik med ordføreren i spissen til å ta tak, for det kan ikke være sånn at vi i Lenvik skal behandles på denne måten sammenlignet med resten av fylket. Det er politikernes ansvar å instruere hvilken praksis man skal legge seg på. Er ikke politikerne villige til det må de være så ærlige at de sier at det er dagens regime de vil ha i kommunen, og så får det heller være opp til oss innbyggere å ta det ved neste korsvei når det er valg.

– Det er ingen som holder på slik som Lenvik gjør i dag, blant annet med begrensning i turer. Vi har et regime i Lenvik som mangler sidestykke i hele fylket, sier Martin Ness. Foto: Folkebladet