Sevaldsen hevder i en artikkel i Kommunalteknikk at gjennomsnittstall viser at for hvert offentlige innkjøp på 500.000 kroner, må innkjøper kalkulere med 250.000 kroner i tillegg for å administrere kjøpet, dette er kostnadene for kommunene før en har kommet i gang med selve jobben. Mye av dette tillegges Lov om offentlige anskaffelser.

Koster kommunene dyrt

Flere av kommunene i Midt-Troms sliter med håndteringen av dette lovverket. Saker havner i Kofa og noen i retten også.

Nylig ble Dyrøy felt av Kofa, Salangen er stevnet til tingretten og Lavangen har saker på gang, både i rettssystemet og i Kofa. Og Lenvik har som kjent sin egen historie på dette området. At det koster kommunene dyrt, samtidig som konsulentfirmaene og advokatene nyter svært godt av dette feltet er det ingen som helst tvil om.

Har blitt «amerikanisert»

– Prosessen rundt offentlige anskaffelser er blitt «amerikanisert» der en må bruke advokatene til absolutt alt. Nesten alle som leverer inn et anbud allierer seg med et advokatfirma. Det virker som de som ikke blir innstilt nesten uansett går til sak for å prøve å finne ei åpning slik de kan få jobbene. Det er få saker vi tør avgjøre selv i kommunen. Vi tør ikke annet enn å bruke spesialister for å unngå å trå feil, spesielt når jobbene er over 1,1 millioner kroner, sier Lavangen-ordfører Bernhardt Halvorsen (Sp).

– Og til syvende og sist er det byggherren som sitter igjen med regninga. Men dette koster også for dem som leverer inn anbud. Juristene sitter og nærmest leter etter kommafeil for å trekke sakene til retten. I gode gamle dager ba du om en pris og stolte på at de som fikk jobben, og at de også kunne jobben. Jeg tror vi er på ville veier i disse prosessene. Det er blitt slik at det er ikke lengre tillit og respekt for at noen vinner konkurransene, sier Halvorsen.

En god tanke bak

Teknisk sjef, Geir Fredriksen i Lenvik kommune, forteller at det er en krevende prosess å følge lov om offentlige anskaffelser.

– Dette er nok en del av den nye hverdagen. Det blir tøffere kamp om oppdragene og flere klager. Og ved bygging går det veldig mye ressurser til den administrative biten. Og det går timer til jurister også. Dette er veldig krevende. Det er ingen tvil om at lov om offentlige anskaffelser er viktig for å sikre konkurranse og redusere mulighetene for kameraderi og den type ting. Det er helt klart en god tanke bak, men det som blir utfordringa er når konkurransen blir hard og marginene små. Da må det gjøres noen vurderingskriterier. Og da blir det krevende, da må en virkelig bruke ressurser og være sikker på at alt er gjort riktig, sier Fredriksen.

Ekstra aktpågivenhet

– Det er krevende for de ansatte?

– Ja, det er veldig krevende. Og det krever at kommunene har mer tilgjengelig administrativ kapasitet, noe som i utgangspunktet er en utfordring for de fleste. Bransjene er også blitt mer bevisst på sine rettigheter og det er mange eksempler på at det kan føre fram å klage. Kommunene må bruke enda mer ressurser på å lage gode konkurransebilag og på å håndtere konkurransen, sier han.

– Er det en redsel blant ansatte for å trå feil?

– Det er klart at når feil gjøres så har det en omdømmemessig konsekvens. Det fører i hvert fall til at det skapes en ekstra aktpågivenhet. Det gjør et en bruker mer energi. Men å si at ansatte er redd er kanskje å ta litt hardt i, sier han.

– Reglene for konkurranse er komplekse, og forskriftene har jo hele tiden endret seg. Det har nok gjort det mer tidkrevende og vanskelig, sier Fredriksen.

Ikke egen innkjøpsavdeling

Også Salangen-rådmann Frode Skuggedal sier at det er svært komplisert lovverk. Men han forteller også at kommunen har funnet en løsning.

– Offentlige anskaffelser er en lovpålagt oppgave og skal behandles deretter. Slik vi ser det så har ikke Salangen kommune ressurser til å ha en egen innkjøpsavdeling som større kommuner gjerne har. Offentlige anskaffelser er som et eget fag som krever at du jobber med det hele tiden, sier Skuggedal.

– Vi har inngått en avtale om ekstern innkjøpsallianse der 16 kommuner deltar og gjør felles innkjøp. Vi bruker Finnut AS for å ivareta den lovpålagte oppgaven. På tekniske tjenester har vi god kompetanse, men vi gjør dette likevel fordi det er et stort spekter av andre produktgrupper vi ikke har god kompetanse på. Dette erkjente vi for ei god tid siden. Derfor inngikk vi i denne innkjøpsalliansen. På denne måten får vi veldig gode priser. Det er dokumentert, sier han.

En egen forretningsnisje

– Bak dette ligger det jo at Lov om offentlige anskaffelser er en komplisert lov som har rom i seg for å bruke skjønn i forbindelse med innkjøp. Vi ser at offentlig innkjøp har blitt en egen forretningsnisje for advokater og selskap som selger innkjøpskompetanse på forskjellige områder. Dette har nesten blitt en egen bransje. Det vi også ser er at leverandører kan ha en egen økonomisk gevinst ved å klage uansett. Bildet er også at selv om en kommune kjøper ekstern innkjøpskompetanse er ikke dette noen garanti for at det ikke kommer klager, sier han.

innkjøpsallianse: Rådmann i Salangen, Frode Skuggedal forteller at de inngår i en innkjøpsallianse med 16 kommuner. – Men selv om en kommune kjøper ekstern innkjøpskompetanse er ikke dette noen garanti for at det ikke kommer klager, sier han. Foto: Morten Dokka Foto: Morten Dokka
krevende: Teknisk sjef Geir Fredriksen i Lenvik kommune er klar på at Lov om offentlige anskaffelser er et krevende lovverk for kommunene. Foto: Trond Sandnes Foto: Trond Sandnes