– Det har som kjent vært mye støy rundt hurtigbåttrafikken på strekningen mellom Tromsø-Finnsnes og Harstad. Vi hadde jo to meget gode og flotte båter som vi var vant med og fungerte godt. Men økonomi og miljø ble løftet opp som utfordringer med disse, og da ble de byttet ved forrige anbud. I vårt samfunn opplever man at ting stadig blir bedre, men her opplevde man at komforten ble langt dårligere, og da kom det en stor reaksjon fra folket som bruker båtene, minnes lokalpolitiker i Lenvik Per-Inge Søreng (Krf).

I Midt-Troms går hurtigbåten mellom Tromsø-Finnsnes-Brøstadbotn–Harstad og Tromsø-Lysnes-Tennskjær.

Hensyn

Selv om mange var i harnisk over de nye båtene i 2012, tror Søreng det har roet seg, men håper at det som skjedde den gangen ikke blir glemt når hurtigbåtene skal ut på anbud på ny.

– Hvor mye man sparte i driftskostnad og hvor mye miljøet har betydd, det vet jeg ikke, men er spørsmål som bør stilles og det som skjedde den gangen bør bli tatt hensyn til i det nye anbudet, sier Søreng

Andre ting som bør være på bordet når det nye anbudet skal diskuteres er regulariteten og innstillinger båtruten har hatt, mener Søreng.

– Skrogene til disse båtene tåler ikke is, og Gisundet har hatt mye is i enkelte perioder, slike ting må tas hensyn til. I tillegg har vi også et ønske om at en tidligere pendelrute på denne strekninga bør vurderes. Fylkesøkonomien er ikke god, så her må det ene veies opp mot det andre. En ting er klart, ingen ønsker færre avganger, vi må i det minste beholde det vi har – det er det viktigste, sier legger han til.

Vekst

Tom Erik Forså (Frp) fra Dyrøy som er medlem i samferdsel- og miljøkomiteen i Troms fylkeskommune, mener det er noen funksjoner og kriterier som bør legges til grunn når det nye anbudet skal på plass.

– Anbudet må ha ambisjoner om vekst i passasjertrafikken, ikke utelukkende se på snittet, her er også sesongvariasjoner hvor kapasiteten åpenbart må bli bedre skal vi legge opp til at flere bruker kollektiv. Dette er viktig for næringsliv og reiselivet skal de evne å koble seg på kollektivtrafikken fornuftig.

Han påpeker videre at en dialog med helse Nord og pasienttransport tilrettelegging vil være viktig og burde hensyntas.

- Sikkerhet, regularitet og komfort er viktige elementer for å øke passasjertallet og ikke minst gi forutsigbarhet til pendlere. Da må beinplass, Internett og arbeidsforhold hensyntas, sier politikeren.

Behandlet

Fylkesråd for samferdsel Ivar B. Prestbakmo (Sp) forteller i en e-post til Folkebladet at både komité og fylkesting har hatt alle muligheter til å spille inn ønsker til anbudet.

– Saken vedrørende rammebetingelser og funksjonelle krav til nye hurtigbåtanbud ble tatt opp i fylkestinget i oktober 2016. Både samferdsel- og miljøkomiteen og fylkestinget behandlet alle forhold knyttet til anbud hurtigbåt. Myndigheten til endelig godkjenning av de enkelte anbudene er av fylkestinget delegert fylkesrådet. I høringsprosessen på denne saken kom mange innspill fra kommuner, organisasjoner, brukere og andre i tillegg og det var også dialogmøter med ulike, blant annet rederiene og andre, deriblant også kommuner, sier fylkesråden.

Forslaget om at fylkestinget forutsetter at en pendleravgang fra Finnsnes med tidlig ankomst i Tromsø innarbeides i den nye rutestrukturen, vant ikke frem når saken var til behandling i fylkestinget i fjor.

Tidligere har Prestbakmo opplyst om at regjering og storting har vedtatt endringer av inntektssystemet, som gjør at Troms Fylkeskommune får cirka 90 millioner mindre i året fra 2019 til drift av båt og fergetilbudet. I dag bruker fylket rundt 300 millioner kroner på denne posten.

Politiker i Lenvik Per-Inge Søreng (Krf), håper forrige rundes problematikk ikke blir glemt når dette anbudet skal ut. Foto: Trond Sandnes