Folkebladet skrev 30. september at Fylkesmannen i Troms vil ha endra praksis for å gi dispensasjoner for bruk av snøskuter til rekreasjonskjøring for varig funksjonshemmet i Dyrøy kommune. Fylkesmannen har foretatt lovlighetskontroll av tre noenlunde likelydende vedtak og sendt en veiledning for hvordan kommunen skal tolke lovverket. Det er varslet mulig omgjøring av vedtakene. Det var en politikontroll sist vinter som førte at sakene ble aktuelle.

Overprøver ikke legen

I svaret fra rådgiver for plan og næring, Frank Moldvik innledes det med hvilke lovgrunnlag og kommentarer kommunen har som grunnlag, lov om motorferdsel, paragraf 5 første ledd bokstav b. Han skriver at det fremgår at kommunen kan kreve legeerklæring som dokumentasjon.

– Dyrøy kommune krever fremlagt legeerklæring for alle søknader om dispensasjon som gjelder paragraf 5b. Kommunal saksbehandler har ingen medisinsk kompetanse, og må derfor støtte seg til den legeerklæring som foreligger. Dette betyr at legens vurdering ikke vil bli overprøvd ved behandling av slike søknader, skriver Moldvik.

Varig funksjonshemning

– Selv om det ikke direkte av legeerklæringen er uttrykkelig uttalt at dette er en varig funksjonshemmelse, henvises det gjerne til en kronisk lidelse/sykdom. En kronisk sykdom er en sykdom som utvikles langsomt, er langvarig eller tilbakevendende, det vil si en varig sykdom/-funksjonshemning.

Det fremgår videre av rundskriv 82/77 at det bør være relativt kurant å vurdere disse søknadene, og dispensasjoner kan og bør gis for flere år om gangen, fortsetter han.

Ikke i strid med lovverk

Fylkesmannen i Troms reagerte blant annet på at det ikke ble tegnet inn trasé for kjøringen i dispensasjonene.

– Det fremgår ikke av lovverket at det skal kreves kjørebok. Det kan heller ikke kreves at dispensasjon gis til et bestemt sted, da formålet med 5b etter rådmannens oppfatning er at funksjonshemmede skal gis like muligheter til å komme seg ut i naturen som funksjonsfriske. I avveiningen er det derfor lagt vekt på den særstilling funksjonshemmede står i med hensyn til transportbehov jf. paragraf 5 i nasjonal forskrift. Dyrøy kommune vil derfor påstå at kommunal praksis ikke er i strid med lovverket, selv om Dyrøy kommune har valgt en liberal tolkning av lovverket, svarer Moldvik på dette.

Han opplyser også om at for innvilgelse av øvrige kommunale dispensasjoner, i hovedsak paragraf 5C og paragraf 5E kreves det fremlagt kart med inntegnet kjørerute.

«Sprer» dispensasjoner

I forhold til motorferdselsloven og naturmangfoldet opplyser Moldvik at Dyrøy har ingen områder som er skjermet for motorferdsel i utmark etter naturmangfoldloven.

– Gjennom å «spre» dispensasjonene ut over hele kommunen, oppnår vi at ingen områder blir mer belastet. I tillegg er det ingen som får dispensasjon etter 4. mai. Moldvik mener også at grunnlaget for dispensasjoner etter paragraf 5 i hovedsak vil bortfalle om kommunen får rekreasjonsløype som det jobbes for i Dyrøy.

Tolker loven forskjellig.

Moldvik mener videre at det er et problem at kommunene tolker lovverket forskjellig. Men her har Miljødirektoratet satt i gang et arbeid med å utvikle felles maler for kommunene. I brevet til fylkesmannen kommer det også fram at Dyrøy kommune har utarbeidet egen legeerklæring som kommunal lege benytter. Fremover vil imidlertid Dyrøy kommune kreve fremlagt bedre grunnlag på legeerklæringene fra utenbygds funksjonshemmede.