Innføringen av 60-sonen på fylkesvei 861 ved Hannes kom helt ut av det blå for bilistene på Nord-Senja.

Nå vil vegvesenet revurdere fartsgrensa på nytt på strekninga.

– Vi trodde det var en aprilspøk. Skiltene om 60-sone kom opp over natta, uten at noen av oss skjønte noe som helst, sier Barbro Straumsnes, Mona Lind Richardsen og Anita Henriksen.

- Ikke riktig å sette ned fartsgrensa -  se TV-innslag her!

De er alle fra Botnhamn og pendler hver dag til jobb ved Senja videregående skole på Gibostad. Noe som betyr at de passerer Hannes.

De synes fartsnedsettelsen fra 80 km/t til 60 km/t på strekninga er helt uforståelig.

– Det er en av de mest oversiktlige og rette strekninga på hele denne delen av øya. Det er få hus og avkjørsler, og det bor ingen unger her. Sjelden eller aldri har vi sett noen gående etter veien. Det må være andre plasser hvor det er større behov for å sette ned farta enn her, sier de tre kvinnene.

– Det er ikke bare vi som reagerer. Alle vi har snakket med er kokforbannet, sier de.

– Klagestorm

Senioringeniør Kurt Stormo i Statens vegvesen medgir at han har opplevd en klagestorm.

Stormo sier at det har vært et påtrykk i lang tid, spesielt fra en oppsitter på Hannes, om å få 60-sone på strekninga. Begrunnelsen har vært at det kjøres fort og at det bor skoleunger der.

– Jeg har vurdert saka. Selv om strekninga, med hensyn til blant annet antall avkjørsler og hus, ligger i grenseland for å få nedsatt hastighet — kriteriene er strenge, så valgte jeg å fremme forslag om det. Både Troms fylkeskommune, som veieier, og vi i Statens vegvesen, har en nullvisjon om trafikkulykker. Vi prioriterer trafikksikkerhet foran framkommelighet, sier Stormo.

– 9. juli 2015 sendte jeg ut et forslag om fartsbegrensing på høring. Troms fylkeskommune sa ja til forslaget, Lenvik kommune nei og politiet hørte vi ingenting fra.

Siden ingen av instansene har innsigelsesrett, er Stormo suveren til å fatte beslutninger. Han bestemte seg for å sette opp skilt, sier Stormo.

– Folk er sint

– Reaksjonene har ikke latt vente på seg. Jeg har fått mange klager, også fra ansatte internt i vegvesenet. Folk er sinte, og aksepterer ikke 60-sonen.

Stormo presiserer at det ennå ikke er fattet juridisk vedtak om å innføre sonen. I praksis er det dermed fortsatt 80 km/t som gjelder på strekninga.

– Men er det vanlig å sette opp skilt før 60 km/t-sonen juridisk er innført?

– Nei, det er ikke vanlig. Men i dette tilfellet var jeg i tvil, og ville sette opp skilt for å se an reaksjonene. Nå har reaksjonene kommet og jeg vil se på saka på nytt. I saker som dette er det ikke lett å gjøre alle til lags.

Ny befaring på Hannes

Senioringeniør Stormo var fredag ettermiddag på Finnsnes for å gjøre de siste detaljene klar før det innføres ny 40 km/t-sone langs Strandveien fra Gisundbrua til Finnsnes sentrum.

– Samtidig som jeg er her vil jeg ta en tur til Hannes, se på bosettingsmønsteret og snakke med folk som bor der, sier Stormo.

– Ut fra det vil jeg gjøre en ny vurdering. Resultatet kan bli at vi enten høyner hastigheta til 70 km/t eller at vi skrur den tilbake til 80 km/t, sier Kurt Stormo.

NY VURDERING: Senioringeniør Kurt Stormo i Statens vegvesen var fredag på Finnsnes for å gjøre de siste detaljer klar for ny 40-sone langs Strandveien. Etterpå skulle han dra til Hannes for å innhente mer informasjon om grunnlaget for 60-sone. Foto: Vidar Bjørkli