5. august i fjor gikk det sørgående hurtigruteskipet «Finnmarken» på grunn i Finnsnesrenna, noe som førte til at skipet måtte tas ut av ordinær drift og dokksettes. 470 passasjerer fikk reisen sin avbrutt.

Som følge av grunnberøringen, ble Kay-Trygve Johansen, som var overstyrmann da hendelsen skjedde, degradert til førstestyrmann.

Onsdag møtte han med sin advokat Sigmund Zwilgmeyer Berg i Nord-Troms tingrett.

- Ett sett med uheldige hendelser

- Når han kommer ned i renna så tetter tåken seg og han ser ikke lenger det grønne lyset som indikerer hvor man er. Han faller vestover i leden. Det er ikke tvil om at han feilvurderte situasjonen da han valgte å bruke optiske hjelpemidler istedenfor andre navigasjonsmidler, sier Berg i sitt innledningsforedrag og legger til:

- Men det er ett sett med uheldige hendelser her, da man blant annet har en uerfaren styrmann som åpenbart opptrer passivt i situasjonen.

Skipet går på grunn kort tid etter med en fart på mellom tre og fem knop. Kapteinen kommer deretter på broen og overtar kommandoen.

- Ganske drøye beskyldninger

- Det er ikke stor uenighet om hva som skjedde. Påstanden omhandler ugyldighet, og det ligger i påstanden at ansettelsesforholdet består, sier Berg og opplyser at Johansen også ber om økonomisk erstatning på 95.487 kroner og oppreisning på mellom 70.000 og 120.000 kroner.

- Det er ganske drøye beskyldninger han er blitt utsatt for. Det har vært mangelfull oppfølgning i denne perioden, og rederiet har hatt en ganske kynisk og hjerteløs fremtreden.

I oppsigelsen som overstyrmann står det blant annet at Johansen har hatt mangelfull og feil bruk av navigasjon, og at han er ansvarlig for at «Finnmarken» gikk på grunn. Videre står det at Johansen har hatt en betrodd rolle, men at tilliten til ham ikke lenger er tilstede.

- Handler ikke om føleri

- Bakgrunnen for oppsigelsen er at Johansen valgte å navigere optisk og ikke bruke andre hjelpemidler selv om det var svært tett tåke den aktuelle dagen. Han planla heller ikke leden, og denne saken omhandler også en viss ordrenekt da Johansen fikk klar instruks om å velge å gå det vestre løpet, men gikk det østre. Johansen ombestemte seg til slutt, men da uten planlegging, sier advokat Sten Foyn som representerer Hurtigruten.

Videre sier Foyn i sitt innledningsforedrag at Hurtigruten har forsøkt å løse saken slik at den ikke ville havne i retten.

- Som Berg anfører så handler ikke denne saken om føleri, men om helt konkrete ting, sier Foyn.

Det er ventet at konserndirektør Marit Finnanger i Hurtigruten vil forklare seg senere onsdag.