1. Hva er den viktigste saken for partiet de fire neste årene?

– Aller viktigst for Venstre er tidlig innsats for en trygg og lærerik oppvekst for barna våre. Det gir kreative, handlingskraftige voksne med stor frihet til å velge sitt liv. Gratis barnehage for barn i lavinntektsfamilier og økt kvalitet i lærerutdanningene er blant tiltakene i en kunnskapssatsing.

2. Er partiet for eller imot konsekvensutredning av olje og gass utenfor Vesterålen, Lofoten og Senja? Og hvorfor?

– Venstre har i avtale med regjeringen vært garantist for oljefritt LoVeSe og andre sårbare områder ved kysten. Det vil vi fortsatt være, for det gjelder det store gyteområdet for nordatlantisk torsk og et reint hav for videreutvikling av næringsstoffer og medisin, altså evige ressurser vi først må ta vare på. Samtidig tilsier de internasjonale klimamålene at vi heller må fase ut enn sette i gang nye oljefelt. Venstre er på lag med framtida.

3. Hvordan er forsvarsstrukturen i Midt-Troms om fire år, om partiet kommer til makta?

– Venstre var første parti som gikk ut mot det som ble regjeringens og APs langtidsplan for Forsvaret. Nå har Venstre fått åpnet den foreløpige landmaktstudien for å forberede det politiske arbeidet med klart mål om å styrke hær og HV, ekstra manøverbataljon uten nedtrekk av mannskap og ressurser i de tre andre. Venstre vil ikke bare ha helikoptre til hæren, men beholde hovedbase for helikopter på Bardufoss. Venstre vil beholde Sjøheimevernet og Andøya stasjon. Partiet er svært kritisk til alle store investeringer i nye baseoppbygninger mens man legger ned de godt brukbare. Det har vi ikke råd til selv om budsjettrammene skulle økes betydelig.

4. Bør trålerne ha leveringsplikt?

– Ja, Venstre fastholder viktigheten av at forpliktelser knyttet til trålerkonsesjoner overholdes. Premissene er jo godkjent av trålereierne ved tildeling av kvoter. Leveringsplikten er livsnerven til de mange lokalsamfunn som sikrer verdiskaping av ressursene utenfor kysten.

5. Bør oppdrett flyttes på land, eller langt til havs?

– Kanskje ingen av delene. Vi har ikke plass til veldig mye på land, og langt til havs blir avstander og uvær en større utfordring i seg sjøl. I framtida vil man fortsatt bruke havet, med anlegg som sikrer avfall og hindrer smitte og rømming. Det er mange utviklingsprosjekt på gang, og det internasjonale markedet vil etterspørre mat fra produsentene med best fiskevelferd og miljøtiltak.

6. Senja blir en kommune. Ser du for deg at flere kommuner i Midt-troms kan bli slått sammen?

– Det er rimelig og spennende at en øykommune som Senja blir en kommune. Ja, det kan kanskje bli flere sammenslåinger hvis initiativet er på plass. Det viktigste er at man satser på næringsutvikling og tjenester der folk bor i stedet for mange rådhus.

7. Ser du for deg at sammenslåingen vil føre til mer sentralisering eller mer robuste lokalsamfunn?

– Sammenslåinger vil kunne gi sterkere kompetansemiljø, mindre sårbare fagmiljøer i etatene, ikke minst et styrket barnevern. Lokalsamfunn må utvikles uavhengig av kommunegrenser. Det må bli mer direkte folkevalgt styring og færre interkommunale administrative løsninger, og man må heller tenke på nyutvikling, næringsutvikling for å tiltrekke seg og beholde ungdommen. Det siste er en langt større utfordring enn kommunestørrelser.

8. Hvilke visjoner har du for samferdsel og jernbane i nord de fire neste årene?

– Venstre er jernbanepartiet framfor noen. I fjor fikk vi også inn utredning av jernbane nord for Fauske i Nasjonal transportplan. Det var en seier også for Troms Venstre, som har stått på i flere tiår for Tromsbanen. Nå kommer også næringslivet etter. Det gjelder primært å få gods fra vei til bane, øke trafikksikkerheten og minske klimaavtrykket. Person-/turistreiser er en meget god bonus for jernbane i nord. Vi gleder oss!