Hurtigruten ser et stort uforløst potensiale i Midt-Troms, og spesielt på Senja.

– Vi har lenge hatt et ønske om å gjøre mer i Midt-Troms og særlig på Senja. Senja er en av Norges absolutt vakreste øyer og reisemål. Vi har i dag en relativt lang seiling fra Harstad til Tromsø, der Finnsnes er et stopp underveis. Vi skulle gjerne fylt denne strekningen med mer innhold, sier kommunikasjonssjef i Hurtigruten, Rune Thomas Ege.

Mulighetene understrekes av tilreisetallene for Finnsnes. I sommermånedene i fjor reiste 2.200 personer til Finnsnes, sammenligna med 1.100 i 2015.

Infrastruktur

En stor utfordring Hurtigruten ser for Senja som reisemål, er infrastrukturen.

– Vi ønsker å understreke behovet for bedre infrastruktur, som for eksempel helårsferge, for å kunne utnytte det store potensialet på Senja. Vi har også jevnlige møter med lokale leverandører for å se på muligheter, sier Ege.

Reiselivssjef for Visit Senja, Line Miriam, sier interessen for samarbeid med Hurtigruten absolutt er der.

– Flere reiselivsaktører ser på mulighetene for samarbeid med Hurtigruten på Senja, men da må vi ha drift hver dag av høy kvalitet, sier Sandberg.

– Stor interesse

Hurtigruten har satser hardt på flere utflukter langs hele ruta.

– Både gjestene og vi er interesserte i å få mer utav Senja. Ikke bare om sommeren, men som helårsreisemål. Manglende infrastruktur gjør at vi foreløpig ikke har sett at vi kan satse i dette området, til tross for at vi seiler forbi og anløper Finnsnes to ganger hver eneste dag hele året, sier Ege.

Flere aktører på Senja sonderer mulighetene for samarbeid med Hurtigruten.

– Jeg tror absolutt vi skal få til samarbeid med Hurtigruten. En løsning er at å gå av på Hurtigruten på Finnsnes, der man busser rundt på Senja, og tar ferga fra Botnhamn tilbake til Hurtigruten i Tromsø. Liggetiden i Tromsø er lang, slik at det er rom for dette. Jeg håper at noen av aktørene på Senja ønsker å etablere et slikt tilbud, sier Sandberg.

Optimist

Sandberg er optimist, og tror utviklinga vil tvinge frem bedre infrastruktur

– Det vi merker, spesielt på sommerstid når turistinformasjonen er åpen, er at mange ønsker seg til Senja og øvrige steder i regionen. Dette gir utslag i at det ikke har vært nok leiebiler. Nå ser vi at det er et leiebilfirma som ønsker å utvide antall biler. Det er fremdeles slik at busstilbudet fra Finnsnes til distriktene ikke er godt nok. Finnsnes er knutepunkt for Hurtigruten, hurtigbåten og flybussen. Busstilbudet er sterkt redusert i høysesongen til turistene, når det skoleferie. Jeg vet saka har vært diskutert i Cominor, men vi har ikke fått noen antydninger fra fylkeskommunen om mer bussruter, sier Sandberg.

Fler muligheter

Hurtigruten ser på flere tilbud utenfor rutedriften.

– Vi har to andre muligheter for Senja: Hurtigrutens ekspedisjonsskip, som seiler blant annet norskekysten og Arktis om sommeren, og topptur-seilingene som vi startet med i fjor, sier Ege, og sier man jobber med å konkretisere disse planene.

Færre i 2017

Det var betydelig færre tilreisende med Hurtigruten de tre første månedene av 2017 enn i 2016.

– Den nedgangen har vi ikke sett, men det betyr at vi har en jobb å gjøre med å utvikle tilbudet. Nedgangen kan være knytta til at turistene er klar over at det er vanskelig å reise videre fra Finnsnes, sier Sandberg.

Uforløst: Line Miriam Sandberg, reiselivssjef for Destinasjon Senja, sier det er store muligheter for å få større gevinst for Hurtigruten i dag, men da må infrastrukturen på plass. Foto: Vidar Bjørkli Foto: Vidar Bjørkli