TROMSØ: Hurtigruten avsørte torsdag at de to ekspedisjonsskipene, som bygges ved Kleven verft, trolig blir verdens aller første ekspedisjonsskip med ekte hybridfremdrift.

125 millioner

Investeringen i ny teknologi har en totalpris på 125 millioner kroner. Enova støtter prosjektet med 45,1 millioner kroner. Samlet sett er nybyggingen Hurtigrutens største enkeltinvestering noensinne.

- Vi har ikke gått ut med noen konkrete tall, men det er snakk om milliardbeløp, sier kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten, Anne Marit Bjørnflaten ifølge avisa iTromsø.

– Det er hevet over enhver tvil at fremtidens skipsfart er både stillegående og utslippsfri. Vi vil bruke våre nye ekspedisjonsskip som isbrytere for denne teknologien, og vise verden at hybriddrift på store skip er mulig allerede nå, sier konsernsjef i Hurtigruten Daniel Skjeldam.

CO2-utslipp

Allerede i første fase vil den nye hybridteknologien gjøre det mulig å seile helelektrisk i 15–30 minutter. Likevel er det den totale besparelsen som er viktigst. Teknologien, i kombinasjon med utforming av skrog og energieffektivisering ombord, reduserer drivstofforbruket og CO₂-utslippet fra skipene med 20 prosent.

– Det krever enorm kraft å drive et passasjerskip, og så langt har ikke teknologien for å drive et hurtigruteskip utelukkende på elektrisk kraft vært tilgjengelig. Hurtigruten nybygg blir trolig de første i verden, skriver Hurtigruten i ei pressemelding.

Det finnes per dags dato flere ferger og hurtigbåter som delvis går på strøm, men Bjørnflaten er relativt sikker på at selskapets nye skip vil være de første såpass store passasjerskip som benytter seg av teknologien.

Les mer om de nye skipene hos iTromsø