Tall viser at nordmenn foretrekker å kjøpe bobil framfor campingvog. Etter en topp i fjor av salg av bobiler har salget steget nye 11 prosent i 2013.

– Totalsalget hittil i år passerer 2.000 nye bobiler i disse dager. Da gjenstår det bare rundt 600 enheter før vi går forbi salget for hele 2012, sier Odd Askjem som er president i Norges Caravanbransjeforbund (NCB) og daglig leder i Askjems Camping-Center AS i ei pressemelding.

Ved årsskiftet var det registrert drøyt 33.400 bobiler her i landet. For fem år siden var antallet om lag 22.500.

Opp 16 prosent

I juni alene ble det registrert 478 nye bobiler på norske skilter, 16 prosent flere enn i samme måned i fjor. For Askjems Camping-Center, som tilhører topp tre i bransjen, ble det satt ny omsetningsrekord.

– Vi passerte 32 millioner kroner, og det er den høyeste månedsomsetning vi noen gang har registrert i juni her hos oss. Hittil i år har vi levert 120 nye bobiler og et tilsvarende antall brukte, sier Askjem.

Prisene for nye bobiler starter på rundt en halv million. De fleste kundene bruker mellom 700.000 og 900.000 kroner.

– Det er mange kjøpere opp til 1,4 millioner. Samtidig er annenhåndsverdien høy, for de fleste kjører bare 6000 til 8000 kilometer per år. Interessen for pent brukte bobiler er stor, sier Aksjem.

(Folkebladet.no)