foto
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) mener det er rett og rimelig at folk som vil kjøpe elbiler som koster over 500.000 kroner, betaler moms. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

– Jeg ser at denne saken har skapt overskrifter og debatt, sa Vedum på pressekonferansen om revidert nasjonalbudsjett torsdag formiddag.

Men både han og regjeringen mener det er helt riktig at folk som har råd til millionbiler, skal betale moms.

– Har du råd til å kjøpe en bil til 1,7 millioner, er det bare rett og rimelig at du også skal betale moms, sa Vedum og refererte til den aller dyreste elektriske Porschen som finnes å få kjøpt.

Som erstatning for dagens fritak for merverdiavgift vil regjeringen innføre en tilskuddsordning som skal speile et fritak for kjøpsbeløp opp til 500.000 kroner, heter det i budsjettet. Dette vil gjøre at elbiler under 500.000 kroner ikke vil endre pris, mens dyrere elbiler kan få en prisøkning som følge av avgiftslegging.

Rammer vanlige familier

Forslaget har vakt sterke reaksjoner fra alt av bilimportører, interesseorganisasjoner og en samlet miljøbevegelse.

– Regjeringens forslag om å fjerne momsfritaket på elbil undergraver et av Norges – og verdens – mest vellykkede klimatiltak, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona, som viser til at den norske elbilordningen har spart klimaet for nesten 3 millioner tonn CO2.

Administrerende direktør Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller AS, en av landets største bilimportører, håper forslaget om å innføre moms er et arbeidsuhell fra regjeringen.

– Dette treffer vanlige folk og familier over hele landet, og omsider også i distriktene som har ventet lenge på elbiler tilpasset lange kjøreavstander. Vi snakker om titusenvis av kunder bare blant våre merker, som har bestilt helt vanlige familie-elbiler, og som kan forvente å få bilen utlevert etter nyttår, sier Hekneby. Han håper SV minner regjeringen om hva den har skrevet i sin egen plattform.

– Polo-kjøpere skal ikke høyere avgifter enn Porsche-kjøpere

På pressekonferansen hadde Vedum med seg en oversikt over hvordan dette ville slå ut for flere ulike elbilmodeller, som for eksempel Porsche Taycan (1,7 millioner kroner i dag), Tesla Model Y (600.000 kroner i dag), Ford Mustang Mach-E (525.000 kroner i dag), Tesla Model 3 (500.000 kroner) og Nissan Leaf (275.000 kroner i dag).

For de tre førstnevnte bilmodellene vil det bli et påslag på henholdsvis 300.000 kroner, 25.000 kroner og 6.250 kroner med moms over 500.000 kroner.

– Det er ikke grunn for at en som kjøper en Polo, skal ha mye høyere avgifter enn en som kjøper en dyr Porsche. Derfor har vi satt et skjæringspunkt på 500.000 kroner, sa han videre.

Ifølge tall fra Harald Møller AS er prislappen på en bensindrevet Polo, uten registreringsavgift og merverdiavgift, 198.000 kroner. Men før bilen kan kjøre på veien må kjøperen betale avgifter til staten på omtrent 115.000 kroner, noe som driver sluttprisen opp i 326.000 kroner.

Lavere innslagspunkt

Man får altså refundert momsen på elbil opptil 500.000 kroner gjennom en refusjonsordning. For elbilmodeller over 500.000 kroner blir det dermed moms for prisen over denne summen.

Grensen på 500.000 kroner er imidlertid 100.000 kroner lavere enn hva regjeringen har skrevet i Hurdalsplattformen. Der står det at regjeringen vil «sørge for en rettferdig klimapolitikk ved at det betales merverdiavgift på beløpet over 600.000 kroner ved kjøp av nye elbiler».

Bilistenes interesseorganisasjoner er oppgitte over regjeringens endrede politikk.

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede klimatiltak, sier Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu til NTB.

I NAF kaller kommunikasjonssjef Camilla Ryste forslaget et løftebrudd fra regjeringen. Hun viser til at regjeringspartiene tidligere har sagt at det er biler over 600.000 kroner som skulle ilegges moms.

– Vi mener dette er å snu ryggen til folk på et tidspunkt der elbil er i ferd med å bli familiebil for vanlige folk, ikke bare entusiastene. Resultatet blir et valg mellom økt kostnad på ny, klimavennlig bil, eller å sitte med en bensin- eller dieselbil med de høye utgiftene dette medfører, sier Ryste.

Vedum mener

På spørsmål fra NTB om hvorfor regjeringen har endret dette innslagspunktet, svarer Vedum:

– Det er rett og slett fordi jeg mener man kan få veldig bra biler for under 500.000. Hvis man bruker mer penger på bil enn 500.000, må man betale moms på det som er over 500.000.

– Det er klassisk politikk. Fordi vi vet at de som kjøper de dyreste bilene, også er dem som har best råd, sier han videre.

Avgiftspolitikken blir ikke endret før 1. januar, om regjeringen får gjennomslag for sitt syn, men det varsles altså nå.

Effekten av å endre innslagspunktet vil regjeringen komme tilbake til i statsbudsjettet til høsten, sier Vedum.