Nord-Norgebanen:

En sutrete samferdselsminister

DRITTUNGE: – Men det er altså dette samferdselsministeren reduserer Nord-Norges befolkning, enorme verdiskapning og fundamentale etterslep i infrastruktur til: En trassig drittunge som ikke skal kreve noe som helst, skriver Ina Gravem Johansen. På bildet: Samferdselsminister Knut Arild Hareide under presentasjonen av stortingsmelding om ny nasjonal transportplan (NTP) sist uke.  Foto: Terje Pedersen, NTB

En furten minister må ta til etterretning at det verken holder mål å true eller skrike for å få viljen sin

Ina Gravem Johansen
synspunkt

Denne uka fikk Stortinget plutselig flertall for å realisere Nord-Norgebanen. Samtidig mistet regjeringens samferdselsminister maska totalt. En furten Knut Arild Hareide (KrF) kapitulerte i foreldrerollen over en umulig treåring som markerer seg på butikken: «Hvis du skal få denne isen, blir det aldri lørdagsgodt eller barne-tv igjen!»

En trussel det åpenbart er både umulig å urimelig å etterleve i en ansvarlig foreldrerolle. Men det er altså dette samferdselsministeren reduserer Nord-Norges befolkning, enorme verdiskapning og fundamentale etterslep i infrastruktur til: En trassig drittunge som ikke skal kreve noe som helst.

For mens elendige grusveier pulveriseres under tusenvis av trailere som skipper varer fra nord til verden, bader staten i pengene fra fiskerinasjonen Norge. Samtidig som skoleunger og melk fra jordbruket ikke blir hentet fordi det er umulig å komme fram med noe som helst slags kjøretøy på enkelte strekinger i Troms og Finnmark.



Den nordnorske distriktsbilisten har vent seg til å legge ut på kjøretur når det er fjæra sjy, for den naturlige steinjæra er ofte et bedre alternativ enn selve veien — der djupe kratere gjør at man plutselig står fast med fronten rettet inn mot selve kjernen av kloden.

Om vi hadde hatt en samferdselsminister med litt innsikt i de faktiske forholdene i nord, en minister som hadde legitimitet bak motstanden av Nord-Norgebanen, så hadde denne veistandarden aldri blitt et faktum. Da hadde regjeringen vist i praksis at det er veinettet de heller satser på.

Derfor er det både absurd, komisk og temmelig frekt når Hareide stiller opp på Dagsrevyen med utagerende furteleppe og sier et en forlenging av jernbanen mellom Fauske og Tromsø vil komme på 120 milliarder, og at dette er både uansvarlig og urealistisk pengebruk. For sitt eget beste burde ministeren stoppet der, men i stedet drar han seg selv ut på kvikkleira når han serverer:

«En realisering av Nord-Norgebanen vil enten sette all annen jernbane på vent, eller all annen samferdsel i nord på vent».


Hareide om «historisk» jernbanevedtak: − Null verdi

Alle partier på Stortinget vil utrede Nord-Norgebanen. Tirsdag ettermiddag går flertallet på Stortinget enda lengre og ber regjeringen «sette i gang arbeidet med å realisere Nord-Norgebanen».


De som trodde at samferdselsprioriteringene i Norge handlet om langsiktig planlegging og behov, kan med andre ord stemme fram en ny minister. Sorry Hareide, men dette var så drøyt at nå må vi forvente at Mor Erna drar en liten «Jeg ville ikke valgt akkurat de ordene»-modifisering.

Faktum er at om vi hadde klippet Norge av på midten, så hadde verdiskapninga i nord gjort at vi klarte oss ganske bra her oppe. Det er en sannhet som selvfølgelig ikke bidrar til å roe ned verken nord/sør-klinsjen, eller sentrum/periferi-bråket, men siden vi holder på med barnehageretorikk minner jeg om at Hareide begynte. Dessuten er det fakta.

Selvfølgelig er det på overtid at Nord-Norgebanen utredes og realiseres. Bekymringen fra reindriftsnæringa skal tas alvorlig i byggeplanene, sporet må få gode sikringer og passasje-systemer for rein.

Jernbane er en effektiv, miljøvennlig og nødvendig del av framtida i nord, både for folk og næringsliv. Ikke minst er jernbane en selvfølgelighet i et moderne samfunn.

Man kan samtidig både undre seg over og analysere hvorfor Arbeiderpartiet plutselig skjønte at Nord-Norgebanen er nødvendig. Jeg nøyer meg med å registrere at tapt valgmark endelig banket partiet inn på riktig spor.

En furten minister må ta til etterretning at det verken holder mål å true eller skrike for å få viljen sin. Den som forsyner seg grovt av kaka skal også bidra til å lage den.

Hareide inviteres herved til en realitetsorienterende bilferie nord for Fauske. Når ministeren returnerer til sør kan han prøve å realisere lyntoglinjer og ring- ditt- og- datt uten fiskerimidlene som ristes ut via trailere i nord. Det kommer til å bli både uansvarlig og urealistisk.

Lykke til!