JEG HAR nettopp fullført Statens vegvesens kurs, ”65 +”, et kurs for voksne bilførere. Et spennende og interessant kurs, som gav meg og de 13 andre deltakerne en god anledning til å få et innblikk i hva som har endra seg siden vi en gang i fjern fortid kjørte opp til sertifikat, eller førerkort som man etter hvert kalte det. For meg var det kanskje ekstra vemodig å gå på et +65 kurs, for i år et det faktisk 65 år siden jeg som elev ved Befalsskolen for Hæren Forsyningstropper kjørte opp i Bergen. Vi var også innom byene eneste lyskryss, så man var da skikkelig oppdatert.

Si din mening i kommentarfeltet under!

VÅR INSTRUKTØR, Ronald Henriksen som til daglig er ”sensor” når unge vordende bilførere skal vise hva de kan, var nok noe usikker i hva han gikk i møte med oss ”gamlingan”. Men sant skal sies, han var lærevillig og kom godt fra det.

VI VAR innom statistikk og den viser at vi har blitt flinkere å kjøre opp gjennom årene. Mens det omkom hele 600 i trafikken i 1975, var tallet i 2015 nede i 123 omkomne. 123 for mange, men det viser i alle fall at det nytter. De største hoppene kom vel med innføringen av bilbeltene, først i førersetene og så også i baksetene. Men også den vekten man har lagt på opplæringen av bilførere gjør at statistikken minker.

EN MEGET hyggelig melding fra SINTEF la vi oss på sinnet: ”Eldre bilførere som samlet gruppe er ikke mer ulykkesutsatt enn andre aldersgrupper og kjører langt sikrere enn sine yngre medtrafikanter.” Det var flere slike hyggelige meldinger, uten at jeg skal sitere dem og ødelegge dagen for mine noe yngre medtrafikanter.

VI JOBBA oss gjennom de nye reglene og de nye skiltene, men brukte litt tid på lysbruk. Der har man forandra reglene noe opp gjennom tiden, uten at alle hadde fått med seg det. Men de av oss som kjørte med nærlys om dagen og veksla mellom langlys og nærlys etter mørkets frambrudd var og er på den sikre siden. At du kan kjøre med tåkelys og parkeringslys om dagen var nytt for de fleste og virka merkelig. Tåkelys når det ikke er tåke? Og at mange av dagens biler ser ut til å mangle blinklys, eller førerne mangler evnen til å bruke dem, er et fenomen instruktøren var med i hoderistingen over.

SYKLISTER I trafikken er ei plage for de fleste av oss, var det allmenn enighet om. Deres manglende evne til å krysse veier ved å gå av og trille sykkelen over på forgjengeroverganger er det lite å gjøre med, dessverre.

OG SÅ KOM vi til rundkjøringa, da. Og tro det eller ikke, alle som en av deltakerne på ”65+” kurset, hadde fått med seg at du blinka deg inn i ei rundkjøring og at du blinka deg ut. Det var ikke påbudt å blinke seg inn, men det tryggeste. Bilfører som skulle inn i rundkjøringa hadde stoppeplikt for de som allerede var der og inne i rundkjøringa hadde den vikeplikt som skulle skifte fil. Ikke en eneste var i tvil, det der satt som et skudd! Så neste gang du sitter på kafeen på Amfi og gremmes over rundkjøringspraktiseringen, vit da at det sannsynligvis ikke er en 65 + bilfører!

ET MEGET nyttig og interessant kurs, som anbefales på det beste. Det eneste jeg kunne ha tenkt meg i tillegg var en tur ute i trafikken med en sjåførlærer, så jeg kunne få høre hvilken utmerket bilfører jeg er, eller kanskje med urette tror jeg er!

Dette er deltakerne som stilte opp på samme kurs som meg. Venstre rekke, Gunnhild Hj. Langhaug, Aud Jakobsen og Odd Eriksen. Bak Ingulf Larsen, Ragnvald Jørgensen og Finn Kåre Brox. Andre rekke, Hans-Kristian Sørensen, Olav Sivertsen, Iver Jakobsen, Hanna Jakobsen, Bodil Hanssen og Harald Hanssen.