Senja-pakken

Bompenger eller ikke?

debatt

Etter at ordføreren presenterte Senja-pakken, raser debatten (igjen) om hvem som skal betale dette; brukerne eller staten. Jeg tror vi kun har to valg; Enten la det skure å gå som i dag, og se en trailer gjennom Finnsnesgatene døgnet rundt med de trafikale problemer og forurensninger det medfører, eller løse problemene med bomring.

For vi vet at staten aldri vil løfte en finger dersom det ikke dannes et spleiselag med private uansett rød eller blå regjering. Det ville blitt urettferdig for alle de byene i Norge som har gjort dette i mange tiår. Og tro at det skal gjøres unntak for Finnsnes/Senja-region er å tro på julenissen.

Så får vi diskutere hvem som skal betale mest for dette. Dersom analysene er rett, at det skal gå til/fra Senja vogntog nesten døgnet rundt, kan jo disse bli belastet de største avgiftene, mens personbiler får en betydelig lettere avgift.

En annen ting er Senja-pakkens innhold. Her er ny trasé over Gisundet ved Gibostad avglemt (håper jeg). For nesten nøyaktig to år siden var alle ordførerne på Senja (fire kommuner da) samt mange andre politikere og næringsaktører samlet på Gibostad for å diskutere dette. Det var brei enighet om at en tunnel eller bro over her er ei fornuftig løsning (og klart billigst) hvis en ny forbindelse skal lages over Gisundet.

Med forbindelse til E6 over Sollidalen vil store deler av tungtransport til Senja gå her. Det styrker også Bardufoss lufthavn i konkurransen med Tromsø med den betydelige kortere veien det da blir for alle på Nord-Senja (pluss Kårvik og omegn) å kjøre dit, samt at det styrker Finnsnes sentrum med at det blir ca 20 km kortere tur retur å kjøre dit for alle på Nord-Senja. Her kobles også på internveien mot Tromsø som også planlegges.

Så, vi har en del vi må enes om før Senja-pakken spikres. Men uansett avslutter jeg med Folkebladets overskrift: «Det finnes ingen vei forbi bomringen».