Ville du betalt ti kroner for å få spare en krone? Ikke jeg heller. Landets bilister ville kommet tilsvarende dårlig ut dersom de hadde latt seg lokke av Senterpartiets retorikk om bensinavgiften. La meg forklare.

Da FrP overtok regjeringskontorene i 2013, betalte bilistene inn rundt 10 milliarder kroner mer til staten enn det offentlige brukte til veiformål. I dag er dette snudd. I 2018 bruker det offentlige nesten 10 milliarder kroner mer til veiformål enn bilistene betaler til staten. Regnestykket er inklusiv drivstoffavgifter, bompenger, årsavgift og engangsavgift!

Media er dessverre lite ivrige etter å skrive om dette, og de færreste husker hva avgiftsnivået var flere år tilbake. La meg minne om at årsavgiften er redusert de siste årene. Omregistreringsavgiften er kraftig redusert, aller mest for nyere kjøretøy. Gjennomsnittlig engangsavgift for nye bensin- og dieselbiler er flere titalls tusen lavere nå enn for få år siden. Samtidig har vi økt bevilgningene til veiformål kraftig.

Dette har gjort opposisjonen forvirret, og vi får kjeft fra alle kanter. Jeg er ikke overrasket over at SV kjefter fordi vi bygger mye vei. De har foreslått store kutt i veiprosjekter samtidig som de vil øke bilavgiftene. Gjenkjennelig politikk fra den kanten. Men jeg er mer usikker på om Senterpartiet klarer å stokke bena riktig. Du ser, i en del leserbrev hevder Senterpartiet at bilistene har fått det verre. Nå tviler jeg på at bilistene savner forfall og manglende veivedlikehold fra tiden Senterpartiet styrte. Men enkelte har merket seg at Senterpartiet lover lavere kostnader for bilistene. Da tror jeg det er på tide å ta frem kalkulatoren.

Senterpartiet har gjennom sine år i opposisjon stort sett forsøkt å gjøre hverdagen dyrere for bilistene. Senterpartiet var imot regjeringens forslag om å kutte i bompenger. Sp var imot å redusere årsavgiften. Bare her snakker vi om besparelser for bilistene på over en milliard kroner årlig. Men Senterpartiet kjempet imot. På toppen gikk Sp sammen med MDG, Ap og SV med forslag i Stortinget om kraftig økning i drivstoffavgiftene de kommende årene for å tvinge folk bort fra bensin- og dieselbiler.

Men to år senere har Sp snudd, og mener nå drivstoffavgiftene er altfor høye, og vil ha avgiftene ned til «rødgrønt nivå». Derfor var det interessant da Senterpartiet i revidert statsbudsjett for 2018 la frem tall om hvor mye de mener bensinavgiftene må kuttes for å komme tilbake til 2013-nivå. Svaret var 45 millioner kroner! Det er mindre enn 40 kroner i redusert årlig drivstoffavgift per bensinbil i landet. I debatt etter debatt, avisoppslag etter avisoppslag har Senterpartiet lovet store lettelser. Hadde vi lagt Senterpartiets forslag fra de siste årene til grunn, ville bilistene fått 40 kroner i lavere bensinavgift, men 400 kroner i høyere årsavgift. Tror virkelig Sp at bilister vil betale 400 kroner for å spare 40 kroner?

Gresset er ikke grønnere på den andre siden. Opposisjonen har vist at de ser på bilistene som en melkeku. Dagens regjering har klart å snu utviklingen. Vi er ikke i mål. Som FrP-er vil jeg fortsatt kjempe mot bompengene, jeg vil kjempe for økte investeringer i vei og bedre vedlikehold av veiene. Bilistene skal ikke være en melkeku. Derfor bør vi holde spesielt Senterpartiet langt unna bilistenes lommebøker.

Nestleder i Frp, Ketil Solvik-Olsen, mener Senterpartiets regnestykker om bilavgifter i Norge ikke står til troende. Foto: Rune René Kristiansen