I forbindelse med at Folkebladet torsdag dag melder at Nergård AS «varsler omstrukturering og oppsigelser» knyttet til virksomheten i Senjahopen, er det fristende å knytte noen kommentarer til det være sett på som en «hjørnesteinsbedrift» og det å ta «samfunnsansvar».

Posisjonen som «hjørnesteinsbedrift» og forventningene knyttet til det å ta «samfunnsansvar» må imidlertid aldri ta fokuset bort fra bedriftens hovedmål, som er å tjene nok penger og dermed ha ressurser til å utvikle seg videre i et stadig mer konkurransekrevende marked. Med andre ord; for å kunne ta «samfunnsansvaret» som så mange forventer, må bedriften gå med tilstrekkelig overskudd, men også evne å gjøre nødvendige tiltak i tide.

Å ta tidlige og riktige grep når tingene ikke lenger tenderer å gå som man forventer, er toppledelsens og styrets ansvar. All erfaring viser at de mest vellykkede omstillinger skjer mens bedriften fremdeles tjener penger og kan ta omstillingen over litt tid. Venter man for lenge, bli den mer krevende og med større konsekvenser enn strengt tatt nødvendig.

Derfor er det forstemmende å lese torsdagens reportasje om Nergård AS der den nye konsernsjefen uttaler at bakgrunnen for omstruktureringsprosessen er «ulønnsom drift over mange år, samt «manglende kontroll på kostnadene i selskapet». Samtidig sier ordføreren at han «ikke har fått noen informasjon om Nergårds planer» og at «det er bekymringsverdig dersom omstillinga i Nergård fører til reduksjon i Senjahopen». På toppen av det hele sier ordføreren at han har bedt om informasjon fra Nergård AS for ett år siden da det kom endringer på eiersiden i selskapet.

Er informasjonen slik den fremstilles i torsdagens utgave av Folkebladet korrekt, er det innlysende at den tidligere konsernledelsen i Nergård AS har ventet for lenge med å iverksette nødvendige tiltak, eller at man har tatt feilaktige grep. Analyser av omstillingsprosesser viser at man noen ganger dessverre bare går løs på «symptomene» i stedet for å ta tak i og gjøre noe med det som er de virkelige årsakene til sviktende resultater. En aktiv og pågående ordfører venter heller ikke ett år på svar, men inviterer seg selv på besøk når man blir urolig om «hjørnesteinsbedriftens» fremtid og planer.

For å få til en suksessfull omstillingsprosess, er det viktig å ha alle aktørene med på laget. Det skjer gjennom god dialog der bedriftens ledelse er ærlig om «ståstedet» for bedriften og hvorfor «det har blitt som det er blitt». Da er det lettere for ansatte å forstå at det ikke nytter med «mer av samme medisin», men at andre tiltak er nødvendig. Og i omstillingsprosesser må dessverre noen ansatte slutte og andre må akseptere å få endrede arbeidsoppgaver.

Det mest krevende for ledelsen er å få gjennomslag for at man i noen tilfeller må kreve å sette til side ansiennitetsprinsippet ved oppsigelser for å kunne beholde nødvendig spesialkompetanse intakt. I denne type prosesserer er de tillitsvalgte uhyre viktige samarbeidspartnere både når det gjelder å ta sitt medansvar på største alvor, men også for å bidra med god og riktig informasjon og støtte til bedriftens øvrige ansatte.

- Derfor er det forstemmende å lese torsdagens reportasje om Nergård AS der den nye konsernsjefen uttaler at bakgrunnen for omstruktureringsprosessen er «ulønnsom drift over mange år, samt «manglende kontroll på kostandene i selskapet»., skriver Martin Eliassen. Foto: Vidar Bjørkli