«Må ha en plan B for Norwegian-redning»

RAMMES: Også distriktene vil rammes dersom Norwegian må kaste kortene. 

Ideelle løsninger er ikke lett å se

leder


Hvem eller hva kan redde Norwegian? Ikke staten. «Som et slag i ansiktet og en skikkelig knyttneve i magen», sa Norwegian-sjef Jacob Schram da det mandag morgen ble klart at regjeringen ikke vil gå inn med støtte utover det som alt er gitt — eller ut over tiltakene for luftfartsnæringen generelt. Norwegian-sjefen utelukket ikke konkurs, og det er et dramatisk signal, også for distriktene.

Hvor mye selskapet har bedt om, er ikke spesifisert, men det antas å dreie seg om tre til fem milliarder kroner. Næringsminister Iselin Nybø (V) begrunner avslaget med en helhetsvurdering.

Å gå inn med mer kapital i et selskap med gjeld i 40-milliardersklassen ville være å ta en betydelig risiko på felleskapets — det vil si skattebetalernes — vegne. Norwegians problemer startet som kjent lenge før koronakrisen.

Ifølge Schram må en løsning finnes i løpet av året. De færreste vil sette penger på at leasingselskapene i flybransjen, som nå utgjør et flertall på eiersiden, vil bruke mer penger på Norwegian.

Å bli oppkjøpt av et hedgefond, for å bli solgt videre når tidene bedres, nevnes som en annen mulighet. Norwegian trenger både en plan B og C etter at den statsbaserte plan A gikk i vasken.

De statlige tiltakene overfor luftfarten hittil under pandemien løper opp i 13 milliarder kroner, og det varsles at eksisterende ordninger skal utvides. Fortsatt kommer staten til å kjøpe flyruter i stort antall. Men videreføres skal også prinsippet om likebehandling av flyselskaper, og ikke særbehandling.

Et fornuftig prinsipp i utgangspunktet, men som utfordres i den verste krisen luftfarten hittil har stått overfor — og med et lite antall norske aktører, og med et Wizzair på vei inn i norsk luftrom, men som både LO og statsministeren av gode grunner vil boikotte.

Om Norwegian ryker overende, handler det om mer enn 2.300 ansatte som mister jobben. Ringvirkningene vil merkes i store deler av reiselivsbransjen, og på billettprisen på strekninger hvor konkurransen forsvinner. Flyrutenettet er en vital del av infrastrukturen her i landet. Ideelle løsninger er ikke lett å se, bortsett fra en vaksine som raskt tvinger koronaen i kne.

Å finne den minst problematiske løsningen — som sikrer konkurranse og reduserer milliardtap for fellesskapet — blir å sikte på bevegelige mål. Også regjeringen må ha en plan B og C i bakhånd.

Minileder

Mørketid

Forslaget om å slukke veilysene i distriktene i Senja kommune er et symbol på hele budsjettprosessen:

Det ser mørkt ut.