Tøff gjenreisning av Hurtigruten

Han må dokumentere framdrift i en krevende gjenreisning

Folkebladet på lederplass tirsdag 22. september 2020

TILLIT: Hurtigruten må gjenreise tilliten på vegne av turistlandet Norge.  Foto: Stian Jakobsen

leder

Da det stormet som verst rundt hurtigruteskipet «Roald Amundsen» i sommer, forsikret konsernsjef Daniel Skjeldam at han ville være «grenseløst ærlig». Rundt 70 personer ble etter hvert registrert koronasmittet etter utbruddet på skipet, og helseapparatet i like mange kommuner ble berørt. Kritikken mot selskapet er sviende i granskningsrapporten som ble framlagt sist uke.

Utenlandsk mannskap ble ikke tilstrekkelig testet før påmønstring og betjente passasjerer i karantenetiden. Smittemistanke under seilasene ble ikke fulgt opp, skipets lege mente det dreide seg om influensa. Å komme i gang med å håndtere koronasituasjonen tok altfor lang tid, og arbeidet led av alvorlige mangler, ikke minst gjaldt det informasjon både til passasjerene og utad.

Fortsatt er det motstridende påstander om hvem på toppnivået som visste hva og hvilke ordre som angivelig ble gitt om hemmelighold. Og en kokkeutdannet person, ikke en jurist, hadde oppgaven med å tolke regelverket. Og så videre.

Granskernes konklusjon er til gjengjeld entydig: Skipet skulle aldri ha seilt. Det er grunn til å minne om at Hurtigruten var en pådriver for å komme i gang igjen med cruisetrafikken etter korona-nedstengningen.

Bildet som tegnes i rapporten, er at det ikke dreier seg om enkelte feilvurderinger hos enkeltpersoner. Krisehåndteringen preges av en systemsvikt, og granskerne setter fingeren på en ukultur i selskapet. Desto større krav til den videre håndteringen av den krisen Hurtigruten befinner seg i.

Ved presentasjonen av rapporten framførte styremedlem Petter Stordalen en uforbeholden unnskyldning, først til passasjerene etter hvert til hele Norge. Men hvordan gjenreise tilliten til merkevaren Hurtigruten, på turistlandet Norges vegne?

Første krav må være en toppsjef som er til stede og ikke, som på Dagsnytt 18 og etter ukers taushet, besvarer ethvert spørsmål med intetsigende talepunkter. Et løfte om grenseløs ærlighet kan i verste fall oppfattes som om avgrenset ærlighet er en mer vanlig praksis.

Og en forsikring om å ta ansvar må innebære noe mer enn den selvfølgelighet at en konsernsjef faktisk har ansvaret. Så lenge Skjeldam har styrets tillit, må han dokumentere framdrift i en krevende gjenreisning.

Minileder: Sur tur

Reiselivsbedriftene i Norge får èn milliard kroner i en ny kompensasjonsordning for å komme seg gjennom koronakrisen.

Det blir en lang reise uansett.