Vi venter i lengsel og smerte...

SJØSATT: Den nye «Fjorddronninga» ble sjøsatt tirsdag.   Foto: Odd Leif Andreassen

Dette har de trofaste passasjerene fortjent!

Folkebladet på lederplass torsdag 5. september
null
leder

Den første av tre nye hurtigbåter er sjøsatt. «Fjorddronningen» vil bli mottatt — ja, nettopp som en dronning — når den settes i dift i januar 2020. Passasjerene på Norges mest populære hurtigbåtrute vil få en ny hverdag, som vil sende gode minner tilbake til 2005, da forrige generasjon dronning og konge ble satt inn på forbindelsen Harstad-Finnsnes-Tromsø.

Tirsdag var Ivar B. Prestbakmo, samferdselsråd i Troms fylkeskommune, sammen med ledelsen i Troms fylkestrafikk og rederiet Norled tilstede, da «Fjordronningen» ble sjøsatt ved Oma Baatbyggeri på Stord. Det de fikk se, skapte tydeligvis stor begeistring. De nye båtene er av en helt annen standard — en ny generasjon hurtigbåter som ivaretar både strenge miljøkrav og passasjerenes forvetninger om komfort.

Disse forventningene har aldri blitt innfridd med dagens båter. Folkebladets historiske tilbakeblikk i gårsdagens avis forteller i stedet om en lang, lang rekke motorproblemer, forsinkelser og kanselleringer fra båtene ble satt i drift i 2011. Problemer som stort sett ikke eksisterte fra hurtgbåtuta så dagens lys i 1978. Spesielt populære var de nye båtene «Fjordkongen» og «Fjorddronningen», som ble satt i rute i 2005. Men da de ble byttet ut og solgt til Sør-Korea startet en lang serie med skandaleoppslag om den nye båtene, som ble kalt ubrukelige «isoporklosser».

Fra 2020 starter en ny tidsregning, i alle fall hvis vi skal tro de som besøkte Oma Baatbyggeri på Stord tirsdag. De nye båtene holder en helt annen standard: Propeller byttes ut med jet, de har mer plass mellom stolene og mer lys slipper inn i salongen, de har soldekk, plass til 38 sykler og mye mer bagasje, de har regulerbare stoler, bord for forretningereisende, egen salong for barn- og ungdom, strømuttak og usb. 296 passasjerer får plass — 50 flere enn i dag. Hele herligheten koster nær 90 millioner kroner pr båt. De to andre båtene får navnet «Fjordprinsen» og «Fjordjarl» og er prikk lik selve dronninga.

Samferdselsråd Ivar B. Prestbakmo forventer at passasjertallene vil få et løft med de nye båtene. I fjor reiste vel 200.000 passasjerer med båtene. Vi tror han har rett i sin spådom. De som valgte å ta bilen fatt i frustrasjon da dagens båter kom i 2011, kan trygt parkere i miljøperspektivets navn. Og innfrir båtene de store forventningene som nå er skapt, vil vi tro at stadig flere — også turister — vil finne ut at dette er en perfekt måte å reise på i Troms. Ikke minst fordi man kan trekke opp på dekk og nyte utsikt og frisk luft på ferden mellom fylkets tre byer.Og for å ha det sagt: Dette har de trofaste passasjerene fortjent!

Minileder: Fornøyd?

Høyre, Frp, KrF og Sp er fornøyd med sitt politiske regnskap etter å hatt makta i Lenvik i åtte år.

Mandag får vi svar på om velgerne er like fornøyde.