Bompenge-mareritt for Frp

GARANTIER: – Frp gikk til valg med garantier om at partiet i regjering er synonymt med færre bomstasjoner. Det motsatte har skjedd, skriver Folkebladet på lederplass. Her fra Sama i Harstad.  Foto: Frank R. Roksøy

leder

Det voldsomme bompenge-opprøret i Norge rir Frp som en mare. Og onsdag skjedde det som knapt noe trodde var mulig; Miljøpartiet de Grønne er større enn Frp på ei meningsmåling!

Det er et politisk jordskjelv, og et politisk vendepunkt. At «småpartiene» vokser og skaper uro og omveltninger har vi sett lenge, spesielt i klimasaken og bompengekampen, men at MDG skulle høste 9,2 prosents oppslutning, og Frp bare 7,2 i en meningsmåling, er sensasjonelt.

Målingen er utført av Norfakta for Aftenposten og NRK. Og det er mer sensasjonelt: Under gruppen «andre» i målingen, ligger FNB — Folkeaksjonen nei til mer bompenger, som får 4,8 prosents oppslutning på den nasjonale målingen.

Partileder og finansminister Siv Jensen (Frp) kalte onsdag ettermiddag inn til ekstraordinært landsstyremøte for å diskutere den interne bompengestriden i partiet. Utfallet av dette møtet var i skrivende stund uklart, men Jensen ble møtt med klare krav fra fylkesledere og andre topper i partiet om at Frp må gjøre dramatisk grep for å vinne velgernes gunst tilbake.

Bompengevinden som raser over landet skaker opp de indre gemakker i flere politiske partier, men spesielt Frp. Både Høyre og Ap lekker stemmer til disse énsakspartiene. Men det er i Frp panikken virkelig har meldt seg.

Frp gikk til valg med garantier om at partiet i regjering er synonymt med færre bomstasjoner. Det motsatte har skjedd. Mantraet er i ettertid blitt justert til at de ikke har flertall, og deres gjennomslag for ren Frp-politikk krever flertall. For velgerne fremstår dette som et løftebrudd, og det har, bokstavelig talt, banet vei for bompengepartiene.

Frp har derimot holdt løftet om å bygge mer vei, og for å få dette finansiert har de også vært nødt til å opprettholde og attpåtil øke trøkket på bompenger. På partiets landsmøte i april vedtok de, mot partileder og finansminister Siv Jensens råd, å bryte handlingsregelen og bruke Statens pensjonsfond (Oljefondet) til å finansiere alle samferdselsprosjektene de nå er tvunget til å delfinansiere med bompenger.

Noe slik vil aldri Erna Solbergs Høyre, eller regjeringspartnerne i KrF eller Venstre, gå med på, og det vet nok også den tidligere partilederen, Carl I. Hagen, som la fram forslaget.

De fire partiene i flertallsregjeringen har allerede blitt enige om et budsjettforlik. Bompengepolitikken er en del av dette forliket, Frp har signert avtalen, og var fornøyd med den for bare få måneder siden. Dette forsøker de nå å vri seg unna.

Mandag sa nyvalgt nestleder Terje Søviknes til NRK at han er glad for bompengeopprøret. Uttalelsen kommer under ei uke etter at partiets egne veipolitikere på Stortinget stemte for å øke bompengeinnkreving fra norske bilister med over ti milliarder kroner. Denne saken skulle ferdigbehandles i plenum på Stortinget onsdag, men så kom meldingen fra presidentskapet om at behandlingen utsettes til 19. juni.

Grunnen er at Frp onsdag ettermiddag skulle møtes til ekstraordinært landsstyremøte om det samme. Frps partileder, og flere andre sentrale Frp-politikere, har i mellomtiden antydet at denne saken muligens vil få dem til å trekke seg fra hele regjeringssamarbeidet.

Frp kan uansett ikke fortsette å ri to hester.

Minileder: Fra grus til glede

Formannskapet i Lenvik gjorde overraskende helomvending, og bestemte at den håpløse Torsmoveien på Senja likevel skal asfalteres.

At beboerne nå er grusomt glade er til å forstå.