Knallhard konkurranse i byen — bra for kundene

PORT: - For de som husker den gamle Olderhamna med den grå «veigarasjen», har byen virkelig fått en ny, flott port med småbåthavna og den nye butikken som huser Coop og etterhvert Felleskjøpet, skriver Folkebladet på lederplass.  Foto: Trond Sandnes

Det er uansett et gode for hele regionen at byen og regionsenteret Finnsnes utvikler seg

Folkebladet på lederplass fredag 30. november
leder

At Finnsnes har fått trafikklys er en liten kuriositet i byutviklinga. Viktigere er det at byen har eksplosiv vekst, det bygges på alle kanter — og en helt ny bydel utvikler seg på Lundneset. Og i går åpnet dagligvarebutikk nummer syv i rekken.

Kan alle overleve? Er det behov for alle butikkene — er det kunder nok? Det vil bare framtida vise. Syv dagligvarebutikker høres mye ut, dersom man vurderer det opp mot at det bor 6.000-7.000 mennesker i Finnsnes og omegn. Men det er ikke det som er nedslagsområdet for Finnsnes som handelsssted. Da snakker vi om 30.000 mennesker i hele Midt-Troms.

Og uansett — det er bra for kundene at konkurransen er knallhard. For bare få år siden hadde ikke Finnsnes en skikkelig ferskvaredisk. Nå har byen minst to. Og med skjerpet konkurranse må også butikkene framstå mest mulig innbydende, og legge press på prisene. Vinnerne er kundene, både når det gjelder hva som tilbys — og prisnivået.

Da Coop Extra i Olderhamna åpnet dørene i går, bare ei uke etter den nye Rema-butikken på Amfi, la administrerende direktør Yngve Haldorsen i Coop Nord vekt på at de har investert 23 millioner kroner, bidratt med 23 nye arbeidsplasser i lokalsamfunnet og skapt en helt ny inngangsport til Finnsnes.

Det er helt riktig, og det er byutvikling i praksis. For de som husker den gamle Olderhamna med den grå «veigarasjen», har byen virkelig fått en ny, flott port med småbåthavna og den nye butikken som huser Coop og etterhvert Felleskjøpet.

Kundene som lot seg intervjue på Folkebladet-TV torsdag er glade for det gode matvaretilbudet. «Mat må jo alle ha», var omkvedet, og er det en bransje som er både rustet for og vant med sterk konkurranse, er det nettopp dagligvarebransjen. Noen er bekymret for distriktsbutikkene, og i den rivende samfunnsutviklingen er det åpenbart viktig å være bevisst på en slik trussel.

Samtidig kommer vi ikke bort fra at dette er en nasjonal trend; at servicetilbudene i distrikts-Norge er under sterkt press. Å stoppe en slik utvikling er krevende, nesten umulig — i alle fall med politiske virkemidler. Det handler først og fremst om befolkningen og kundenes bevissthet. Gode tilbud og fornuftige priser er ofte det mest avgjørende, ikke lokalpatriotismen. Dessverre, vil noen si.

Løfter man blikket, er det uansett et gode for hele regionen at byen og regionsenteret Finnsnes utvikler seg. For Finnsnes heter konkurrentene Tromsø, Harstad og kanskje Narvik. Klarer ikke Finnsnes å hevde seg i denne konkurransen, blir hele regionens 30.000 innbyggere tapere.


Minileder: Snart grønt lys

De nye trafikklysene på Finnsnes blinker gult for at trafikantene skal forhåndsvarsles om ei endring i trafikkbildet, opplyser Statens Vegvesen i ei pressemelding.

Ja, vi må jo øve oss på å stoppe på rødt og kjøre på grønt.