Du har helt sikkert fått en hel haug av dem den siste tida; e-poster som skal forsikre deg om at personopplysningene dine er godt ivaretatt — og spørmål om du fortsatt godtar å motta e-poster fra ulike bedrifter.

Det kan framstå som masete, men det er viktig: Nettbutikker, kulturfestivaler eller ulike nyhetsbrev ber om slik respons, og du bør gi dem tilbakemelding. Årsaken til «maset» er GDPR, EUs nye personvernforordning, som trådte i kraft i EU-land fra 25. mai.

GDPR — General Data Protection Regulation — har som mål å rydde i jungelen av små og store lovbrudd i forhold til personvernet. Og det er på tide at både bedrifter og forbrukere tar grep for å sikre personvernet på best mulig måte.

Det er foreløpig uklart når GDPR formelt trer i kraft i Norge. Men det skjer i løpet av sommeren, og fra da kan du blant annet kreve at bedrifter som har lagret opplysninger om deg, utleverer all informasjon de har lagret. Du kan også be om at den blir slettet, du og har krav på å bli varslet om avvik, for eksempel hvis det er mistanke om et datainnbrudd.

Dagens Næringsliv skriver at norske selskaper har brukt over en halv milliard på konsulenter for å bli klare for GDPR. Det er isolert sett positivt. Det betyr at større norske bedrifter tar dette dønn seriøst. Verre er det for mindre bedrifter, som ikke har ikke råd til konsulenter — og ikke har kapasitet til å sette seg grundig inn i hva GDPR egentlig handler om. Og de vet dermed kanskje ikke om de bryter GDPR-reglene eller ikke.

Det er varslet saftige bøter for de som bryter lovene. Men EU sier de vil vente med å slå hardt ned på bedrifter som ikke følger GDPR-reglene i innkjøringsfasen. Det er et klokt utgangspunkt, som også Datatilsynet bør ha som retningslinje i starten, spesielt overfor små bedrifter i Norge.

Facebook fikk voldsom kritikk da det ble kjent av mediegiganten hadde delt opplysninger som gjorde at Cambridge Analytica fikk tilgang til personopplysninger om flere millioner brukere. GDPR skal hindre at slikt skal skje igjen. Behovet for et samlende, internasjonalt regelverk som sikrer personvernet er påtrengende.

At overtramp skal straffes er en selvfølge. Og selv om GDPR fører til store og kostbare interne prosesser i mange bedrifter, og fører til mer byråkrati, er tiden overmoden for å regulerer bruken av personopplysninger, ikke minst hos internasjonale giganter som Facebook og Google

Minilederen: Lettelse

«Så er det bekreftet: Sommeren så langt har vært ekstra kald og våt», skriver Narvik-avisa Fremover.no.

Hva skulle vi gjort uten statistikker fra Meteorologisk Institutt som forteller oss det vi lurer på hver dag?

– Selv om GDPR fører til store og kostbare interne prosesser i mange bedrifter, og fører til mer byråkrati, er tiden overmoden for å regulerer bruken av personopplysninger, ikke minst hos internasjonale giganter som Facebook og Google,skriver Folkebladet på lederplass. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix (illustrasjonfoto)