Med dagens promillegrense på 0,8 får man økt risikovillighet, man oppfatter situasjoner dårligere og reagerer mindre presist. Man får også dårligere koordinasjonsevne og lengre reaksjonstid.

Det er alkovett-organisasjonen Av-og-til som hevder dette, og baserer det på forskning. Likevel er dette dagens promillegrense for de som fører båter til sjøs. Denne grensa mener nå Tryg Forsikring bør senkes til 0,2, slik den er for fører av biler. Og Tryg får støtte fra Motorførernes avholdsforening, Actis og Sjøfartsdirektoratet.

Statistikk fra sistnevnte viser at minst ti av totalt 29 personer som omkom i fritidsbåt i 2017, var alkoholpåvirket. Det er en økning på over 50 prosent av gjennomsnittet de siste fem årene. Dette skjer samtidig med at vi kjøper stadig større og raskere båter.

Man skulle tro at tallene og utviklinga er tilstrekkelig til at man lett sier ja. Men den gang ei. Flere politikere og interesseorgaisasjoner for båtfolk mener man må utrede konsekvensene av strengere regler. Og i mellomtiden drukner sjøfarende.

Det framstår som svært merkelig at man skal utrede rattfyll på sjøen når man i dag ser at innstrammingen på veien var rett vei å gå. Strengere regler medfører at folk tenker seg mer om. I dag vet bilister at en øl er en øl for mye.

En båtfører kan ta både en, to og kanskje tre, alt mens han ratter sin 45 fot store yacht i 30 knop mellom holmer og skjær, seilbåter, joller og flytebrygger.

Noen strittet mot da regelen om redningsvest på innført. De samme, og kanskje noen til, vil helt sikkert mostre mer og mindre høylytt mot strengere alkokrav. La de mostre. Så lenge kjeften går, er det i alle fall liv.

Og det blir neppe færre som trives på sjøen om vi strammer inn reglene for både styrepils og ankerdram. Tvert om er sjansen større for at flere overlever, flere trives og flere våger å bli med utpå bøljan blå.M

Minilederen: For varmt

Varmerekordene for mai ryker så det suser sørpå, skogbrannene herjer både her og der og folket svetter.

Og nordpå lever vi våre bekymringsløse liv.

- Det framstår som svært merkelig at man skal utrede rattfyll på sjøen når man i dag ser at innstrammingen på veien var rett vei å gå, skriver Folkebladet på lederplass. Foto: Ronald Johansen, iTromsø