For Finnsnes blir det en ny hverdag når Hurtigruten og Havlia sammen skal operere kystruta. Trolig kan det faktisk bli flere anløp enn i dag — dersom regionens reiseliv er frampå.

Dersom Hurtigruten beholder dagens seilingsmønster også etter 2020, kan det medføre flere anløp i store og attraktive havner, også Finnsnes. Hurtigrutens direktør, Daniel Skjeldam, har sagt at de vil fortsette å seile med alle elleve skipene, også etter at Havila har kommet inn i rutene med sine fire båter.

Det betyr at de tre største skipene, MS «Trollfjord», MS «Midnatsol» og MS «Finnmarken» blir rene cruiseskip, uten mulighet til å ta lokale passasjerer og gods. Men Skjeldam åpner altså for at disse båtene vil gjøre anløp langs hurtigruteleia. Da handler det bare om å ha noe ekstra å by på, som gjør det attraktivt for cruisepassasjerene å anløpe eksempelvis Finnsnes, og sende passasjerene ut på ekspedisjoner — for eksempel til Senja og indre Troms.

Man må gi turistene noe ekstra som det er verdt å bruke tid og penger på å besøke. Hundesledekjøring, hvalsafari, nordlyssafari, rib-turer — eller besøk i Polar Park eller Hamn i Senja kan være slike attraksjoner som faller inn under kategorien «noe ekstra».

Noen har stilt spørsmål ved hvordan man praktisk skal løse det å ha to rederier i kystruta. For lokale reisende er det neppe de store endringene, ut over ulike båter og rederier. Og det er vi jo godt vant med langs kysten. Det er ikke så veldig mange årene siden de elleve hurtigrute-skipene kom fra et solid knippe av rederier.

Det vil også være gunstig for passasjerene at det blir konkurranse. For lokale reisende vil uansett kystruta ofte gå for sakte. Den tar man når tida er uvesentlig og været litt uggent. I en tid der folk vil fort og effektivt fram, er det hurtigbåtene som bærer den største delen av persontrafikken. Kystruta er og blir mest viktig med tanke på frakt, samt naturligvis turisme.

Så spørs det om Finnsnes og regionen rundt klarer å gjøre noe ekstra ut av dette. Går man for status quo eller Hurtigruten Pluss?

Minilederen: Det meste er nord

Den forhatte «Nord-Norge-piren» på Oslo lufthavn Gardermoen, som det tar ca. ti minutter å gå, kan bli permanent.

Pytt. Vi er vant til lange avstander i Nord-Norge. «Det er langt dette landet, det meste er nord», som Rolf Jakobsen skriver i sitt kjente dikt «Se oftere mot nord».

- Da handler det bare om å ha noe ekstra å by på, som gjør det attraktivt for cruisepassasjerene å anløpe eksempelvis Finnsnes, skriver Folkebladet på lederplass. Her legger MS «Finnmarken», et av skipene som vil gå over i ren cruisefart, til kai hos Lund på Finnsnes. Foto: Trond Sandnes