Stikk i strid med politikernes ønsker, øker transporten av gods langs vei, mens sjø og jernbane taper.

I snart 30 år har det vært et politisk mål å få overført mest mulig transport av gods — fra et hardt belastet veinett til skip og jernbane. Den politiske viljen er til stede, men det nytter ikke.

Riksrevisjonen konkluderer med at utviklingen av godstransporten i perioden 2010 til 2015 har tatt motsatt retning. Vegtransporten øker, tog og skip taper andeler — selv i områder av landet der det er direkte konkurranse mellom de ulike formene for transport.

Utfallet er gitt: Flere vogntog, økt trafikkpress på tungt belastede veier, fare for flere ulykker langs vegene — og ikke minst større utslipp til luft. En fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) forteller om samme tendens. De som sender gods velger trailere fordi det råder en oppfatning om at det er både enklere og billigere. Men at det går raskere med trailere er en enda viktigere årsak til at skip og tog velges bort.

Politikerne har ikke skylda, i alle fall ikke alene: Det brukes stadig mer penger på tiltak som skal styrke sjøtransporten. I Nasjonal transportplan har det de siste periodene blitt brukt mer på å bygge ut effektive, miljøvennlige havner og til å trygge farleder. Tilskuddsordningen for overføring av gods styrkes også.

Men resultatene uteblir — og en viktig årsak er at politikerne følger Ole Brumm-metoden, og ikke prioriterer tøft nok. Ja, takk, begge deler betyr at sjøtransportens konkurranseevne svekkes, selv om politikerne egentlig vil det motsatte.

Riksrevisor og tidligere finansminister for Høyre, Per-Kristian Foss, sier det slik: Sjøtransport er uten sammenligning den transportformen som gir lavest kostnader for samfunnet.

I vår region er det sjømattransporten som er viktigst — og mest krevende. Vogntog er i dag eneste alternativ, i tillegg til fly — for å nå markedene, både i Norge og utlandet, i tide med ferskest mulig sjømat.

I et lengere perspektiv finnes et godt alternativ; Å bygge Nord-Norgebanen. Vogntog kombinert med jernbane er en del av framtidas løsning for sjømattransport. Men da må banen, skinnene og stasjonene også komme nærmere fiskefeltene.

Minilederen: Overtro

SAS dropper seterad 13 også på sine nye fly, av ren overtro.

Og vi tror at all verdens flyskrekk dermed forsvinner.