FlyViking-eventyret er over. Selskapet fløy ikke på Bardufoss, men mange er nå spent på hva Widerøe gjør med sine flyruter på midtfylkets flyplass.

På sosiale medier er det ingen tvil; Dette vil bety at Widerøe skrur opp prisene for de som reiser på kortbanenettet. Det kan bli rutekutt, blant annet på Bardufoss, der Widerøe åpenbart opprettet ruter fore å holde FlyViking i kulden, og der oppslutningen og lønnsomheten har vært så som så. Og FlyVikings kollaps kan skremme andre til å forsøke å ta opp kampen mot Widerøes enerådende posisjon.

Så fikk han sparken — og det ble tilsynelatende også starten på en personlig vendetta for lyngsværingen. Via Facebook har Giæver jr. gått til angrep etter angrep. Det har gått på økonomi, på flysikkerhet og på service. Men samtidig som han har dryppet galle på konkurrenten, har han smurt salvie på eget pågangsmot.

Derfor, etter en meget turbulent oppstart, kom selskapet på vingene i mars i år. Men allerede da dukket det opp problemer med billetter og bagasje, kansellerte ruter, tiltagende misnøye blant kundene og til sist altså en brutal buklanding.

Richardsen har erkjent at de burde startet med mindre fly og hatt orden på billettsystemet før take off, og lagt opp til en annen markedsstrategi enn hevntørst.

Noen hevder nordlendingene har sviktet FlyViking ved å velge andre transportører. Dette er nok en del av sannheten, men langt fra den hele. FlyViking, og Ola Giæver, burde hatt mer is i magen fra starten av. De burde satt sin egen sikkerhet først, og sørget for at alt virket før de meldte «ready for take off».

Snipp, snapp snute. så var eventyret ute. Eller er det det? Det blir også spennende å følge Widerøes neste trekk i landsdelen og på Bardufoss.

Minilederen: Til himmels

Med fjellfyrverkeriet i Tromsø og nyttårsfyrverkeriet i Sjøvegan som forbilder vil Finnsnes nå skape en heidundrende stor nyttårsfeiring ved utgangen av året.

Det skal ta helt av.

Hva med Widerøe på Bardufoss etter at FlyViking ga opp? Foto: Jan Erik Bergstad